Pohjoismainen ruokatrendi, mallina Kastanja-ravintola
Berezkina, Elizaveta (2014)
Berezkina, Elizaveta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pohjoismaista ruokakulttuuria (historia, määritelmä, perinteet, ominaispiirteet), etnisen ruoan arvoa paikallisille asukkaille ja turisteille, heidän ja ravintoloitsijan mielikuvia. Lisäksi haluttiin saada selville, asiakkaiden tyytyväisyyttä Nordic Kitchen – ravintolan konseptiin sekä mitä heille tarkoittaa hyvä viinilista.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin ruoka- ja ravintolakulttuuria, pohjoismaiden historiaa, keittiö- ja elintarvikkeiden ominaispiirteitä. Tietoja koottiin käyttäen kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Empiirinen osa syntyi ravintoloitsijan haastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin jakamalla lomakkeita asiakkaille Imatran Kylpylän ravintolan puolella. Kysely oli avoinna kuukauden ajan huhtikuussa 2013. Lomakkeita jätettiin noin 300 kappaletta kahdella kielellä. Vastauksia saatiin 24 kappaletta.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa ravintolan asiakkaita olivat tyytyväisiä Kastanjaan illallisen jälkeen, he tykkäävät pohjoismaiden ruoasta ja ovat samaa mieltä siitä, että sen suosio on ollut viimeaikoina kasvussa. Myös saimme selville, minkälaisia mielikuvia asiakkailla on pohjoismaiden ruoasta ja ravintolan viinilistasta.
Tulosten perusteella pystytään antamaan vinkkejä ravintolakonseptin kehittämiseen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoriasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin ruoka- ja ravintolakulttuuria, pohjoismaiden historiaa, keittiö- ja elintarvikkeiden ominaispiirteitä. Tietoja koottiin käyttäen kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Empiirinen osa syntyi ravintoloitsijan haastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin jakamalla lomakkeita asiakkaille Imatran Kylpylän ravintolan puolella. Kysely oli avoinna kuukauden ajan huhtikuussa 2013. Lomakkeita jätettiin noin 300 kappaletta kahdella kielellä. Vastauksia saatiin 24 kappaletta.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa ravintolan asiakkaita olivat tyytyväisiä Kastanjaan illallisen jälkeen, he tykkäävät pohjoismaiden ruoasta ja ovat samaa mieltä siitä, että sen suosio on ollut viimeaikoina kasvussa. Myös saimme selville, minkälaisia mielikuvia asiakkailla on pohjoismaiden ruoasta ja ravintolan viinilistasta.
Tulosten perusteella pystytään antamaan vinkkejä ravintolakonseptin kehittämiseen.