Muotia verkossa : muotilehtien siirtyminen printistä internetiin
Haaksluoto, Milja (2014)
Haaksluoto, Milja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia muotilehtien siirtymistä painetusta lehdestä verkkojulkaisuun. Miten muodinnälkäistä yleisöä tavoitellaan verkossa ja kuinka siinä onnistutaan?
Työ esittelee muodin journalismin erikoisalana ja perehtyy printti- ja verkkolehtien erityispiirteisiin. Lisäksi työssä sivutaan muotijournalismin ja kaupallisen materiaalin välistä rajaa. Muotiblogit ovat verkon suosituinta muotisisältöä, ja työssä verrataan niitä ammattimaisten muotitoimittajien tuottamaan verkkosisältöön. Rahoitus on yksi verkkomedian suurimmista haasteista, joten työssä pohditaan myös verkkolehtien kaupallisia haasteita ja mahdollisuuksia erityisesti muodin saralla.
Tutkimuksessa haastateltiin kolmen suomalaisen muotilehden päätoimittajia lehtien verkkoversioista, niiden tuotannosta ja tavoitteista. Lisäksi aineistona on käytetty muun muassa verkkosivustojen kävijälukuja, tutkimuksia mainonnan tilasta Suomessa ja itse muotilehtiä ja niiden verkkosivuja.
Työ esittelee muodin journalismin erikoisalana ja perehtyy printti- ja verkkolehtien erityispiirteisiin. Lisäksi työssä sivutaan muotijournalismin ja kaupallisen materiaalin välistä rajaa. Muotiblogit ovat verkon suosituinta muotisisältöä, ja työssä verrataan niitä ammattimaisten muotitoimittajien tuottamaan verkkosisältöön. Rahoitus on yksi verkkomedian suurimmista haasteista, joten työssä pohditaan myös verkkolehtien kaupallisia haasteita ja mahdollisuuksia erityisesti muodin saralla.
Tutkimuksessa haastateltiin kolmen suomalaisen muotilehden päätoimittajia lehtien verkkoversioista, niiden tuotannosta ja tavoitteista. Lisäksi aineistona on käytetty muun muassa verkkosivustojen kävijälukuja, tutkimuksia mainonnan tilasta Suomessa ja itse muotilehtiä ja niiden verkkosivuja.