”Sä oot ruma ja ällöttävä, en jaksa kattoo sun naamaa!” : Koulukiusaamiskysely
Breilin, Anni-Leena; Isokangas, Jenna (2014)
Breilin, Anni-Leena
Isokangas, Jenna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403263529
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on koulukiusaaminen. Laadimme ja toteutamme koulukiusaamiskyselyn erään alakoulun 1.-2. luokkalaisille. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää tapahtuuko kiusaamista koulussa. Tutkimme kuinka paljon kiusaamista tapahtuu, mitkä syyt siihen johtavat sekä millä tavoin kiusaamista esiintyy. Tavoitteenamme on saada koululle hyödyllistä tietoa siellä tapahtuvasta kiusaamisesta ennaltaehkäisemisen ja puuttumisen helpottamiseksi.
Koulukiusaamiskysely on osa opinnäytetyötämme. Koulukiusaamiskyselyn lisäksi tutkimuksemme koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksen lähtökohdista, tutkimuksen tuloksista sekä niiden analysoinnista ja pohdinnasta. Teoriaosiossa käymme läpi erilaisia kiusaamisen määritelmiä sekä avaamme kiusaamisen monimuotoisuutta tarkastelemalla erilaisia kiusaamisen muotoja sekä siihen johtavia syitä. Lopuksi käymme läpi kiusaamisen ennaltaehkäisyä sekä kiusaamistilanteisiin puuttumisen mahdollisuuksia. Koulukiusaaminen on hyvin laaja-alainen ilmiö ja sitä tapahtuu useimmissa kouluissa. Aiheena se on ajankohtainen sekä puhuttava ja siihen on kiinnitetty huomiota myös mediassa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivis- kvantitatiivinen tutkimus eli siitä löytyy piirteitä niin laadullisesta kuin määrällisestäkin tutkimuksesta. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketutkimusta, jonka avulla keräsimme aineiston tutkimukseemme. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen yhdessä huoltajan kanssa. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Nostimme esiin koulukiusaamiskyselystä ne kysymykset, jotka antoivat vastauksia asettamiimme tutkimuskysymyksiin sekä ne teemat, joiden katsoimme antavan hyödyllistä lisätietoa kiusaamisesta.
Opinnäytetyöstämme ilmenee, että kyseisellä alakoululla tapahtuu kiusaamista. Jokaisella kyselyyn osallistuneella luokalla esiintyy kiusaamista sen eri muodoissa. Koulukiusaamiskyselystä saatujen tulosten mukaan kiusaamista tapahtuu niin fyysisellä, henkisellä kuin sosiaalisellakin tasolla. Tutkimustuloksista selviää myös, että suurin osa 1.-2. luokkalaisista kokee saaneensa apua kiusaamistilanteeseensa.
Koulukiusaamiskysely on osa opinnäytetyötämme. Koulukiusaamiskyselyn lisäksi tutkimuksemme koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksen lähtökohdista, tutkimuksen tuloksista sekä niiden analysoinnista ja pohdinnasta. Teoriaosiossa käymme läpi erilaisia kiusaamisen määritelmiä sekä avaamme kiusaamisen monimuotoisuutta tarkastelemalla erilaisia kiusaamisen muotoja sekä siihen johtavia syitä. Lopuksi käymme läpi kiusaamisen ennaltaehkäisyä sekä kiusaamistilanteisiin puuttumisen mahdollisuuksia. Koulukiusaaminen on hyvin laaja-alainen ilmiö ja sitä tapahtuu useimmissa kouluissa. Aiheena se on ajankohtainen sekä puhuttava ja siihen on kiinnitetty huomiota myös mediassa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivis- kvantitatiivinen tutkimus eli siitä löytyy piirteitä niin laadullisesta kuin määrällisestäkin tutkimuksesta. Tiedonkeruumenetelmänä käytimme kyselylomaketutkimusta, jonka avulla keräsimme aineiston tutkimukseemme. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen yhdessä huoltajan kanssa. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Nostimme esiin koulukiusaamiskyselystä ne kysymykset, jotka antoivat vastauksia asettamiimme tutkimuskysymyksiin sekä ne teemat, joiden katsoimme antavan hyödyllistä lisätietoa kiusaamisesta.
Opinnäytetyöstämme ilmenee, että kyseisellä alakoululla tapahtuu kiusaamista. Jokaisella kyselyyn osallistuneella luokalla esiintyy kiusaamista sen eri muodoissa. Koulukiusaamiskyselystä saatujen tulosten mukaan kiusaamista tapahtuu niin fyysisellä, henkisellä kuin sosiaalisellakin tasolla. Tutkimustuloksista selviää myös, että suurin osa 1.-2. luokkalaisista kokee saaneensa apua kiusaamistilanteeseensa.