Finnish design - potential attraction for hotels?
Kallioniemi, Jenna (2009)
Kallioniemi, Jenna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001311762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001311762
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus suomalaisen designin potentiaalista hotellien vetovoimatekijänä ja se tehtiin Palace Kämp Groupille. Tavoitteena oli määrittää kuinka suuri tekijä design on majoitusta valittaessa ja pystyä osoittamaan suomalaista designia esittelevälle majoitukselle potentiaalisen asiakas-segmentin pääpiirteet.
Tutkimusta varten toteutettiin kysely sadalle ulkomaalaiselle matkustajalle Helsinki-Vantaan Lentoasemalla. Pohjatietoa sekä kyselylle että teoriaosuudelle ammennettiin Internetistä ja alan kirjallisuudesta. Tietoa kerättiin majoitusalan historiasta, nykypäivästä ja tulevaisuudesta sekä alan trendeistä, turistien käyttäytymisestä ja luokittelusta. Kerätty tieto alan taustoista helpotti kyselystä saatujen tulosten ymmärtämistä ja yhteenvetämistä, tämä taas edesauttoi päätelmien ja suositusten hahmottamista.
Kyselyn tulokset olivat useilta osin moniselitteisiä, mutta osoittivat kuitenkin selvästi että suomalaisella designilla on potentiaalia olla vetovoimatekijänä majoitusta valittaessa. Suurin osa vastanneista oli sitä mieltä että joidenkin ehtojen täyttyessä (mm. hinnan ollessa oikea) suomalainen design vaikuttaisi positiivisesti heidän majoitusvalintaansa. Kyselyn pohjalta pystyttiin myös määrittämään liikemiehet todennäköisimmäksi asiakasryhmäksi, mutta suositus potentiaalisten asiakasryhmien tarkemmasta tarkastelusta annettiin. Internetistä ja alan kirjallisuudesta kerättyjen tietojen perusteella pystyttiin toteamaan että suomalaisen designin lisäksi hotellin tulisi painottaa teknologiaa, yksilöllisyyttä sekä vihreitä arvoja ollakseen vetovoimainen.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta on mahdollista lähteä tekemään liikeideaan tai uutteen majoitusalan konseptiin tähtäävää lisätutkimusta. Työ antaa pohjan potentiaalisia kuluttajaryhmiä määriteltäessä, mutta jättää tilaa tarkkojen ryhmittelyjen laatimiseen.
Tutkimusta varten toteutettiin kysely sadalle ulkomaalaiselle matkustajalle Helsinki-Vantaan Lentoasemalla. Pohjatietoa sekä kyselylle että teoriaosuudelle ammennettiin Internetistä ja alan kirjallisuudesta. Tietoa kerättiin majoitusalan historiasta, nykypäivästä ja tulevaisuudesta sekä alan trendeistä, turistien käyttäytymisestä ja luokittelusta. Kerätty tieto alan taustoista helpotti kyselystä saatujen tulosten ymmärtämistä ja yhteenvetämistä, tämä taas edesauttoi päätelmien ja suositusten hahmottamista.
Kyselyn tulokset olivat useilta osin moniselitteisiä, mutta osoittivat kuitenkin selvästi että suomalaisella designilla on potentiaalia olla vetovoimatekijänä majoitusta valittaessa. Suurin osa vastanneista oli sitä mieltä että joidenkin ehtojen täyttyessä (mm. hinnan ollessa oikea) suomalainen design vaikuttaisi positiivisesti heidän majoitusvalintaansa. Kyselyn pohjalta pystyttiin myös määrittämään liikemiehet todennäköisimmäksi asiakasryhmäksi, mutta suositus potentiaalisten asiakasryhmien tarkemmasta tarkastelusta annettiin. Internetistä ja alan kirjallisuudesta kerättyjen tietojen perusteella pystyttiin toteamaan että suomalaisen designin lisäksi hotellin tulisi painottaa teknologiaa, yksilöllisyyttä sekä vihreitä arvoja ollakseen vetovoimainen.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta on mahdollista lähteä tekemään liikeideaan tai uutteen majoitusalan konseptiin tähtäävää lisätutkimusta. Työ antaa pohjan potentiaalisia kuluttajaryhmiä määriteltäessä, mutta jättää tilaa tarkkojen ryhmittelyjen laatimiseen.