Työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiaineen järjestäminen Järvenpään Invalidiliiton koulutuskeskuksessa
Holm, Miika (2013)
Holm, Miika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273567
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opettajat toteuttavat työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiaineen opetusta. Tätä oppiainetta opiskelevilla on erityisen tuen tarpeita.
Opinnäytetyöstä on hyötyä työntekijöille, jotka työskentelevät valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen parissa tai muun peruskoulun jälkeisen nivelvaihekoulutuksen saralla.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuusi valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen parissa työskentelevää opettajaa. Vastuuopettajia haastateltiin kasvokkain käyttämällä puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja sähköpostitse, jolloin aineiston keruussa oli lomakehaastattelun piirteitä. Haastattelut toteutettiin vuoden 2012 aikana.
Tutkimustuloksissa saatiin koottua erilaisia tapoja ja menetelmiä järjestää työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiainetta. Opettajat järjestävät Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiaineen opetusta luokkatiloissa teoriapainotteisesti käyden läpi esimerkiksi työelämän perussääntöjä, työelämään ja työnhakuun liittyviä asioita sekä käymällä läpi opiskelijoiden kanssa eri ammattialavaihtoehtoja ja -vaatimuksia.
Työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiaineeseen liittyy myös työharjoittelujaksoja koulun ulkopuolisissa yrityksissä. Näitä työharjoittelujaksoja opettajat toteuttavat sekä yksilöllisesti että koko opiskelijaryhmän kanssa yhdessä.
Opinnäytetyöstä on hyötyä työntekijöille, jotka työskentelevät valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen parissa tai muun peruskoulun jälkeisen nivelvaihekoulutuksen saralla.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuusi valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen parissa työskentelevää opettajaa. Vastuuopettajia haastateltiin kasvokkain käyttämällä puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja sähköpostitse, jolloin aineiston keruussa oli lomakehaastattelun piirteitä. Haastattelut toteutettiin vuoden 2012 aikana.
Tutkimustuloksissa saatiin koottua erilaisia tapoja ja menetelmiä järjestää työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiainetta. Opettajat järjestävät Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiaineen opetusta luokkatiloissa teoriapainotteisesti käyden läpi esimerkiksi työelämän perussääntöjä, työelämään ja työnhakuun liittyviä asioita sekä käymällä läpi opiskelijoiden kanssa eri ammattialavaihtoehtoja ja -vaatimuksia.
Työelämävalmiudet ja työelämään valmentautuminen -oppiaineeseen liittyy myös työharjoittelujaksoja koulun ulkopuolisissa yrityksissä. Näitä työharjoittelujaksoja opettajat toteuttavat sekä yksilöllisesti että koko opiskelijaryhmän kanssa yhdessä.