Twitter-konseptisuunnitelma kansainväliselle kouluvierailukiertueelle - Case Laurea
Karppinen, Paula (2013)
Karppinen, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120899
Tiivistelmä
Vuonna 2013 korkeakoulujen välinen kilpailutilanne on kiristynyt huomattavasti. Tämän takia korkeakoulujen on erotuttava toisistaan yhä enemmän. Markkinointi on samalla muuttunut merkittävästi ja erityisesti sosiaalisen median markkinointi otetaan enemmän huomioon kuin koskaan aikaisemmin. Korkeakoulujen markkinointi sosiaalisessa mediassa keskittyy usein ainoastaan Facebookiin. Markkinointi ei ole levinnyt Twitteriin juuri ollenkaan, vaikka kanava sopisi hyvin korkeakoulujen tarpeisiin.
Opinnäytetyössä luotiin Twitter-konseptisuunnitelma Laurea-ammattikorkeakoulun kansainväliselle Make your Future with Laurea -kouluvierailukiertueelle. Työn toimeksiantaja oli Laurea SID Lep-pävaara–yksikkö. Tavoitteena oli suunnitella kansainväliselle kouluvierailukiertueelle interaktiivinen kanava, jolla kohderyhmä tavoitetaan. Twitter antaa vahvan tuen Laurea-ammattikorkeakoulun brändilupaukselle ”uuden edellä”, koska useat korkeakoulut eivät käytä Twitteriä kansainväliseen koulutusmarkkinointiin.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jolle asetettiin kaksi päätutkimusongelmaa ja niitä tukevat alatutkimusongelmat. Näiden pohjalta opinnäytetyölle rakennettiin teoreettinen viitekehys, joka koostui kehittämistyön avainsanoista. Työssä yhdistettiin Tuulaniemen ja Moritzin mukailtuja palvelumuotoilun malleja. Palvelumuotoilulla työssä saatiin ensin ymmärrys tutkittavasta aiheesta, minkä jälkeen toteutettiin varsinainen konseptisuunnitelma, luotiin visioitu prototyyppi ja lopuksi esitettiin valmis tuotos Laurea SID Leppävaaran markkinointitiimille.
Laadullisina tutkimus –ja kehittämismenetelminä käytettiin avointa haastattelua, benchmarkingia, konseptointia ja visioitua prototyyppiä. Avoimet haastattelut toteutettiin Laurea SID Leppävaaran markkinointisuunnittelijalle sekä Viivamedia Oy:n konseptisuunnittelijalle. Benchmarking-menetelmässä vertailtiin Yhdysvaltain yliopistojen 10 parasta Twitter-tiliä keskenään, jossa yhdistettiin tilastollinen fakta subjektiiviseen arviointiin. Konseptoinnin avulla suunnitellusta palvelusta tuotiin esille sen keskeinen idea, joka rakentui Twitter-tilin pääpiirteistä: hallinta, ylläpito, ulko-asu, profiili, markkinointi, viestintä, seuraus, mittaus ja raportointi. Näiden tutkimusmenetelmien ja teoreettisen tiedon pohjalta visioitiin ja esiteltiin prototyyppi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Laurea SID Leppävaaran markkinointitiimi koki Twitterin positiivisena ratkaisuna. Kehittämistyössä luotu Twitter-konseptisuunnitelma halutaan lanseerata käytän-töön vuonna 2014. Kansainvälisen kouluvierailukiertueen Twitter-konseptisuunnitelma nähdään avaimena kansainväliseen koulutusmarkkinointiin.
Opinnäytetyössä luotiin Twitter-konseptisuunnitelma Laurea-ammattikorkeakoulun kansainväliselle Make your Future with Laurea -kouluvierailukiertueelle. Työn toimeksiantaja oli Laurea SID Lep-pävaara–yksikkö. Tavoitteena oli suunnitella kansainväliselle kouluvierailukiertueelle interaktiivinen kanava, jolla kohderyhmä tavoitetaan. Twitter antaa vahvan tuen Laurea-ammattikorkeakoulun brändilupaukselle ”uuden edellä”, koska useat korkeakoulut eivät käytä Twitteriä kansainväliseen koulutusmarkkinointiin.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jolle asetettiin kaksi päätutkimusongelmaa ja niitä tukevat alatutkimusongelmat. Näiden pohjalta opinnäytetyölle rakennettiin teoreettinen viitekehys, joka koostui kehittämistyön avainsanoista. Työssä yhdistettiin Tuulaniemen ja Moritzin mukailtuja palvelumuotoilun malleja. Palvelumuotoilulla työssä saatiin ensin ymmärrys tutkittavasta aiheesta, minkä jälkeen toteutettiin varsinainen konseptisuunnitelma, luotiin visioitu prototyyppi ja lopuksi esitettiin valmis tuotos Laurea SID Leppävaaran markkinointitiimille.
Laadullisina tutkimus –ja kehittämismenetelminä käytettiin avointa haastattelua, benchmarkingia, konseptointia ja visioitua prototyyppiä. Avoimet haastattelut toteutettiin Laurea SID Leppävaaran markkinointisuunnittelijalle sekä Viivamedia Oy:n konseptisuunnittelijalle. Benchmarking-menetelmässä vertailtiin Yhdysvaltain yliopistojen 10 parasta Twitter-tiliä keskenään, jossa yhdistettiin tilastollinen fakta subjektiiviseen arviointiin. Konseptoinnin avulla suunnitellusta palvelusta tuotiin esille sen keskeinen idea, joka rakentui Twitter-tilin pääpiirteistä: hallinta, ylläpito, ulko-asu, profiili, markkinointi, viestintä, seuraus, mittaus ja raportointi. Näiden tutkimusmenetelmien ja teoreettisen tiedon pohjalta visioitiin ja esiteltiin prototyyppi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Laurea SID Leppävaaran markkinointitiimi koki Twitterin positiivisena ratkaisuna. Kehittämistyössä luotu Twitter-konseptisuunnitelma halutaan lanseerata käytän-töön vuonna 2014. Kansainvälisen kouluvierailukiertueen Twitter-konseptisuunnitelma nähdään avaimena kansainväliseen koulutusmarkkinointiin.