Markkinointiprojekti Saviston koti Oy:n palvelun tunnettavuuden lisäämiseksi ja ulkoasun uudistamiseksi
Koskinen, Maarit (2014)
Koskinen, Maarit
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yksityisen lastensuojelulaitoksen, Saviston koti Oy:n ulko-asusta ja viestinnästä uusi ja yhtenäinen kokonaisuus. Osana projektia oli luoda yritykselle uusi esite, joka on ensi sijassa kohdennettu yrityksen pääasiakaskunnalle eli kuntien lastenhuollosta vastaaville sosiaalityöntekijöille.
Työ on toiminnallisen opinnäytetyön mukainen. Suunnittelu edellytti toimivaa vuorovaikutusta asi-akkaan ja suunnittelijoiden välillä. Suunnittelijaryhmä koostui sosiaalialan osaajien lisäksi markki-noinnin ja viestinnän opiskelijoista. Ala osoittautui heti alkuun haastavaksi viestinnän kohteeksi ja vaati tarkkaa pohjatyötä sosiaalialan tilanteesta aina eettisiin kysymyksiin asti. Pohjatyönä tehtiin muun muassa yritystä koskeva SWOT-analyysi, tutkittiin lastensuojeluun, markkinointiin ja viestin-tään liittyvää kirjallisuutta ja haastateltiin yrityksen pääasiakaskuntaa eli kunnan sosiaalityöntekijöi-tä. Ilmeen rakentamiseen liittyvä perustyö oli tärkeä tehdä ennen isompien materiaalien, kuten verkkosivujen ja esitteiden, suunnittelua.
Työn tuloksena syntyi yksinkertainen, selkeä ja aikakauteen sopivan esite, johon yritys oli erittäin tyytyväinen. Oleellisia elementtejä olivat logo, värit ja hyvin muotoiltu teksti. Yritys otti uudet ele-mentit käyttöönsä myös käyntikorteissa, asiakirjoissa ja saatekirjeissä. Sama yhtenäinen ilme toistuu lisäksi yrityksen uudistetuilla verkkosivuilla. Tuotettua materiaalia yritys on käyttänyt myös myöhemmissä visuaalisen ilmeen ja mainonnan projekteissaan.
Työ on toiminnallisen opinnäytetyön mukainen. Suunnittelu edellytti toimivaa vuorovaikutusta asi-akkaan ja suunnittelijoiden välillä. Suunnittelijaryhmä koostui sosiaalialan osaajien lisäksi markki-noinnin ja viestinnän opiskelijoista. Ala osoittautui heti alkuun haastavaksi viestinnän kohteeksi ja vaati tarkkaa pohjatyötä sosiaalialan tilanteesta aina eettisiin kysymyksiin asti. Pohjatyönä tehtiin muun muassa yritystä koskeva SWOT-analyysi, tutkittiin lastensuojeluun, markkinointiin ja viestin-tään liittyvää kirjallisuutta ja haastateltiin yrityksen pääasiakaskuntaa eli kunnan sosiaalityöntekijöi-tä. Ilmeen rakentamiseen liittyvä perustyö oli tärkeä tehdä ennen isompien materiaalien, kuten verkkosivujen ja esitteiden, suunnittelua.
Työn tuloksena syntyi yksinkertainen, selkeä ja aikakauteen sopivan esite, johon yritys oli erittäin tyytyväinen. Oleellisia elementtejä olivat logo, värit ja hyvin muotoiltu teksti. Yritys otti uudet ele-mentit käyttöönsä myös käyntikorteissa, asiakirjoissa ja saatekirjeissä. Sama yhtenäinen ilme toistuu lisäksi yrityksen uudistetuilla verkkosivuilla. Tuotettua materiaalia yritys on käyttänyt myös myöhemmissä visuaalisen ilmeen ja mainonnan projekteissaan.