Venäläisten työikäisten maahanmuuttajien asiakastyytyväisyys perusterveydenhuoltoon
Eskelinen, Valeria (2014)
Eskelinen, Valeria
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313694
Tiivistelmä
Perusterveydenhuollon tehtävänä on taata koko väestölle riittävät ja lain edellyttämät terveyspalvelut. Lain tarkoituksena on turvata jokaiselle potilaalle laadullinen terveydenhuolto sekä taata potilaan oikeuksien toteuttaminen, kuten itsemääräämisoikeus, hyvä kohtaaminen, tiedonsaantioikeus ja hoitotakuu. Asiakaslähtöisyys on tärkeä asia terveydenhuollossa. Laadunhallinnan tehtävinä ovat jatkuva arviointi ja toiminnan kehittämisen mahdollisuudet. Maahanmuutto on yleistynyt, ja monikulttuurinen hoitotyö on lisääntynyt.
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata venäläisten työikäisten maahanmuuttajien asiakastyytyväisyys perusterveydenhuoltoon. Tutkimustehtävänä oli selvittää venäläisten työikäisten maahanmuuttajien kokemuksia perusterveydenhuollon palveluista. Tutkimusta voidaan hyödyntää hoitotyön kehittämisessä ja uusien tutkimuksien tekemisessä maahanmuuttajien kokemuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Keruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelun kohteina olivat venäläiset työikäiset maahanmuuttajat.
Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän. Tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajat olivat enimmäkseen tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja hoitoon pääsystä. Parantamista he kaipaisivat eniten yhteydenoton nopeuttamisessa, ja riittävä tiedonsaanti vaihteli. Jatkotutkimusaiheena voisi olla maahanmuuttajien kokemukset muista terveydenhuollon palveluista ja erikoissairaanhoidosta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata venäläisten työikäisten maahanmuuttajien asiakastyytyväisyys perusterveydenhuoltoon. Tutkimustehtävänä oli selvittää venäläisten työikäisten maahanmuuttajien kokemuksia perusterveydenhuollon palveluista. Tutkimusta voidaan hyödyntää hoitotyön kehittämisessä ja uusien tutkimuksien tekemisessä maahanmuuttajien kokemuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Keruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelun kohteina olivat venäläiset työikäiset maahanmuuttajat.
Haastateltavia oli yhteensä yhdeksän. Tutkimustuloksien mukaan maahanmuuttajat olivat enimmäkseen tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja hoitoon pääsystä. Parantamista he kaipaisivat eniten yhteydenoton nopeuttamisessa, ja riittävä tiedonsaanti vaihteli. Jatkotutkimusaiheena voisi olla maahanmuuttajien kokemukset muista terveydenhuollon palveluista ja erikoissairaanhoidosta.