Potilaan vastaanottolomakkeen suunnittelu Harjavallan terveyskeskussairaalaan
Maunula, Juha (2014)
Maunula, Juha
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä teoreettiseen ja tutkittuun tietoon hoitotyön prosessiin liittyen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan vastaanottoon liittyvä tulohaastattelulomake Harjavallan terveyskeskuksen vuodeosastolle ja kehittää hoitotyötä kyseisellä osastolla potilaan vastaanottotilanteeseen liittyen. Aihe oli työelämälähtöinen ja idea siihen syntyi yhteistyössä osastonhoitajan kanssa keskusteltuamme osaston kehittämiskohteista. Palveluiden ulkoistaminen yksityisille tahoille on keskittänyt osaston toiminnan yhä suuremmassa määrin akuuttitoimintaan ja erikoissairaanhoidon piiristä tulevien potilaiden hoitoon. Tähän liittyen myös potilaiden vastaanottaminen osastohoitoon on muuttunut haasteellisemmaksi ja intensiivisemmäksi.
Opinnäytetyössä kartoitettiin potilaan tulotilannetta ja vastaanottamista osastohoitoon, jonka jälkeen suunniteltiin tulohaastattelulomake hoitohenkilökunnan käyttöön. Tulohaastattelulomakkeen arviointi tapahtui kyselylomakkeen avulla.
Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 20 kappaletta terveyskeskussairaalan sairaanhoitajilta tai perus- ja lähihoitajilta. Kyselylomakkeen vastausten perusteella lomakkeen ulkoasu ja sisältö jätettiin ennalleen, ja lomake jäi käyttöön työvälineeksi potilaiden vastaanottotilanteeseen. Tarkoituksena on että lomaketta kehitetään tulevaisuudessa ja siitä luodaan mahdollisesti sähköinen versio työn sujuvuuden helpottamiseksi koska kyselyn vastausten perusteella osa hoitohenkilökunnasta koki paperisen tulohaastattelulomakkeen käytön työtä lisäävänä seikkana koska sen täyttäminen vei paljon aikaa ja vastaukset tuli joka tapauksessa myöhemmin lisätä sähköiseen tietokantaan.
Projekti oli haastava ja mielenkiintoinen kokemus, ja sen perusteella pystyttiin kehittämään potilaiden vastaanottamista Harjavallan terveyskeskussairaalassa. Työskentely henkilökunnan kanssa oli avointa ja sujuvaa joten myös kehysryhmän kanssa käydyt keskustelut itsessään loivat uusia näkökulmia tämän opinnäytetyön tavoitteiden toteutumiselle.
Opinnäytetyössä kartoitettiin potilaan tulotilannetta ja vastaanottamista osastohoitoon, jonka jälkeen suunniteltiin tulohaastattelulomake hoitohenkilökunnan käyttöön. Tulohaastattelulomakkeen arviointi tapahtui kyselylomakkeen avulla.
Kyselyyn tuli vastauksia yhteensä 20 kappaletta terveyskeskussairaalan sairaanhoitajilta tai perus- ja lähihoitajilta. Kyselylomakkeen vastausten perusteella lomakkeen ulkoasu ja sisältö jätettiin ennalleen, ja lomake jäi käyttöön työvälineeksi potilaiden vastaanottotilanteeseen. Tarkoituksena on että lomaketta kehitetään tulevaisuudessa ja siitä luodaan mahdollisesti sähköinen versio työn sujuvuuden helpottamiseksi koska kyselyn vastausten perusteella osa hoitohenkilökunnasta koki paperisen tulohaastattelulomakkeen käytön työtä lisäävänä seikkana koska sen täyttäminen vei paljon aikaa ja vastaukset tuli joka tapauksessa myöhemmin lisätä sähköiseen tietokantaan.
Projekti oli haastava ja mielenkiintoinen kokemus, ja sen perusteella pystyttiin kehittämään potilaiden vastaanottamista Harjavallan terveyskeskussairaalassa. Työskentely henkilökunnan kanssa oli avointa ja sujuvaa joten myös kehysryhmän kanssa käydyt keskustelut itsessään loivat uusia näkökulmia tämän opinnäytetyön tavoitteiden toteutumiselle.