Facebook-markkinointi ja sen ohjeistaminen
Cederberg, Linda (2014)
Cederberg, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle Facebook-sivut jonne julkaistaan sisältömarkkinointipainotteista sisältöä. Lisäksi tavoitteena on koota kirjallinen ohjeistus Facebook-markkinoinnin ylläpidon ja sisältöjen toteuttamisen tueksi. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputulos luovutetaan toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyön viitekehyksessä esitellään sosiaalinen media ja Facebook käsitteinä, ja paneudutaan Facebook -palvelun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin markkinointi-kanavana. Tämän jälkeen suoritetaan benchmarking Facebookissa olevien palveluyritysten onnistuneista ja kehitystä vaativista markkinointitoimenpiteistä. Viitekehyksen piiriin kuuluu myös sosiaalisen median ohjeistaminen yrityksissä. Työn toteutus kootaan vapaa-muotoisten haastattelujen ja lähdeaineiston pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksissa keskeiseen asemaan nousivat Facebook-markkinoinnin suunnittelun, muista yrityksistä erottautumisen, lisäarvoa tuottavan sisällön julkaisemisen sekä asiakaspalvelun sujuvuuden tärkeys. Lisäksi huomionarvoisiin johtopäätöksiin lukeutui se, ettei internetistä ole saatavilla yritysten sosiaalisen median ohjeistuksia, jossa käsitellään esimerkiksi palveluissa hoidettavan asiakaspalvelun ja sisällöntuotannon ohjeistamista
Opinnäytetyön viitekehyksessä esitellään sosiaalinen media ja Facebook käsitteinä, ja paneudutaan Facebook -palvelun tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin markkinointi-kanavana. Tämän jälkeen suoritetaan benchmarking Facebookissa olevien palveluyritysten onnistuneista ja kehitystä vaativista markkinointitoimenpiteistä. Viitekehyksen piiriin kuuluu myös sosiaalisen median ohjeistaminen yrityksissä. Työn toteutus kootaan vapaa-muotoisten haastattelujen ja lähdeaineiston pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksissa keskeiseen asemaan nousivat Facebook-markkinoinnin suunnittelun, muista yrityksistä erottautumisen, lisäarvoa tuottavan sisällön julkaisemisen sekä asiakaspalvelun sujuvuuden tärkeys. Lisäksi huomionarvoisiin johtopäätöksiin lukeutui se, ettei internetistä ole saatavilla yritysten sosiaalisen median ohjeistuksia, jossa käsitellään esimerkiksi palveluissa hoidettavan asiakaspalvelun ja sisällöntuotannon ohjeistamista