Alihankinnan kustannusvaikutus vuosikorjauksessa
Jusslin, Jan-Erik (2014)
Jusslin, Jan-Erik
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313699
Tiivistelmä
Tämän mestarityön aihe oli alihankinnan kustannusvaikutuksen selvittäminen vuosikorjauksessa. Työn tilaajana on ollut YIT Rakennus Oy:n Asuntorakentaminen kerrostalot pääkaupunkiseutu ARK-yksikön vuosikorjausosasto. Selvitys tehtiin vuosina 2010–2011 käyttäjille luovutettujen viidentoista asunto-osakeyhtiön alihankinnan pääurakoitsijalle aiheuttamien kustannusten selvittämiseksi.
Tutkimus tehtiin YIT Rakennus Oy:n pääkonttorilla, josta käsin ARK:n vuosikorjausosasto toimii. Esitutkimuksessa käytiin läpi asuntokauppalain uuden asunnon kauppaa koskevaa osiota, sekä alalla käytettyjä valmiita sopimusehtoja, joiden pohjalta eri osapuolten vastuut määräytyvät. Varsinaisen tutkimuksen materiaalit saatiin YIT Rakennus Oy:n tietokannoista.
Tuloksena opinnäytetyöstä saatiin erilaisia Top 10 -listauksia, mm. kustannusperustaisia ja reklamaatiomääräperustaisia listoja. Listojen avulla voidaan helpommin löytää toimintojen kehittämiseen painopistealueet. Selkeiden painopistealueiden avulla voidaan ohjata tehokkaammin toimintaa ja siten ennaltaehkäistä korjauskustannusten syntyä ja ennen kaikkea parantaa asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyden merkitystä ei voi olla liikaa korostamatta minkä tahansa yrityksen pitkäjänteisessä toiminnassa.
Tutkimus tehtiin YIT Rakennus Oy:n pääkonttorilla, josta käsin ARK:n vuosikorjausosasto toimii. Esitutkimuksessa käytiin läpi asuntokauppalain uuden asunnon kauppaa koskevaa osiota, sekä alalla käytettyjä valmiita sopimusehtoja, joiden pohjalta eri osapuolten vastuut määräytyvät. Varsinaisen tutkimuksen materiaalit saatiin YIT Rakennus Oy:n tietokannoista.
Tuloksena opinnäytetyöstä saatiin erilaisia Top 10 -listauksia, mm. kustannusperustaisia ja reklamaatiomääräperustaisia listoja. Listojen avulla voidaan helpommin löytää toimintojen kehittämiseen painopistealueet. Selkeiden painopistealueiden avulla voidaan ohjata tehokkaammin toimintaa ja siten ennaltaehkäistä korjauskustannusten syntyä ja ennen kaikkea parantaa asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyyden merkitystä ei voi olla liikaa korostamatta minkä tahansa yrityksen pitkäjänteisessä toiminnassa.