Kilpailustrategian kehittäminen tuotteistamalla : case Restatop Oy
Heikkilä, Milla (2014)
Heikkilä, Milla
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313698
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Restatop Oy:n kilpailustrategian ja palveluiden nykytilaa. Restatop–brändi muodostuu kahden eri yhtiön yhteistoiminnasta. Restatop Oy on kalusteiden ja valaisimien maahantuoja ja tukkukauppias. Yritys tarjoaa julkitila-asiakkaille, kuten hotelleille ja ravintoloille, kustannustehokkaita sisustustuotteita ja yhdessä sisaryhtiö RT-Interiorsin kanssa Restatop tuottaa kokonaisia sisustuspaketteja Avaimet käteen –periaatteella. Kilpailu markkinoilla on kiristynyt ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttunut, joten Restatop hakee itselleen uutta, yhtenäistä toimintatapaa.
Luomalla yritykselle uudet palvelupaketit pyrittiin yhtenäistämään brändin toimintaa ja lisäämään asiakkaan kokemaa hyötyä. Uudet palvelupaketit rakennettiin yrityksen SWOT-analyysin ja käsitekartan pohjalta sekä analysoimalla kilpailijoiden palvelutarjoomaa. Lopuksi analyysien tulosten perusteella luotiin kehittämisehdotuksia brändin yhteisen strategian parantamiseksi.
Työn tuloksena yritykselle rakennettiin kolmen eri tason palvelupaketit, joiden ideana on tarjota asiakkaalle hieman enemmän palvelua, jolloin asiakkaalle tuotettu hyöty, yhdessä Restatopin myynnin kanssa, kasvaa. Yhtiön strategiaa tutkimalla löydettiin selkeitä kehitysehdotuksia, joilla yrityksen kilpailustrategiaa voidaan parantaa. Jatkoa ajatellen Restatopin olisi hyödyllistä kerätä toimintaympäristöstään tietoa systemaattisesti, jotta mahdollisiin tuleviin muutoksiin ehditään varautumaan riittävän ajoissa.
Luomalla yritykselle uudet palvelupaketit pyrittiin yhtenäistämään brändin toimintaa ja lisäämään asiakkaan kokemaa hyötyä. Uudet palvelupaketit rakennettiin yrityksen SWOT-analyysin ja käsitekartan pohjalta sekä analysoimalla kilpailijoiden palvelutarjoomaa. Lopuksi analyysien tulosten perusteella luotiin kehittämisehdotuksia brändin yhteisen strategian parantamiseksi.
Työn tuloksena yritykselle rakennettiin kolmen eri tason palvelupaketit, joiden ideana on tarjota asiakkaalle hieman enemmän palvelua, jolloin asiakkaalle tuotettu hyöty, yhdessä Restatopin myynnin kanssa, kasvaa. Yhtiön strategiaa tutkimalla löydettiin selkeitä kehitysehdotuksia, joilla yrityksen kilpailustrategiaa voidaan parantaa. Jatkoa ajatellen Restatopin olisi hyödyllistä kerätä toimintaympäristöstään tietoa systemaattisesti, jotta mahdollisiin tuleviin muutoksiin ehditään varautumaan riittävän ajoissa.