Kokemuskouluttajat hoitotyön koulutuksessa : Käsikirja kokemuskouluttajien peruskoulutukselle
Saaranen, Tanja (2014)
Saaranen, Tanja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013732
Tiivistelmä
Kokemustietoa käytetään hoitotyössä ja hoitotyön koulutuksen opintojaksoissa täydentämään teoriatietoa. Jokaisen kokemuskouluttajan henkilökohtainen tarina on erilainen ja muovautuu elämäntilanteiden kautta kerrottavaan muotoon. Näiden tarinoiden kautta kuulijat saavat kokemuksia erilaisista maailmoista, joissa jokin sairaus tai vamma on mukana jokapäiväisessä elämässä. Tarinoiden kertomiseen tarvitaan kokemuskouluttajia, jotka ovat saaneet valmiudet koulutuksen kautta oman tarinansa kerrontaan ja ilmaisuun parhaalla mahdollisella tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia käsikirja perustuen kokemuskouluttajien koulutukseen, jonka järjestäjänä toimi Kanta-Hämeen kokemuskoulutuksen ohjausryhmä. Koulutus järjestettiin kuutena iltana syksyn 2013 aikana ja toteutukseen osallistui useampi kouluttaja. Kokemuskouluttajien koulutuksen käsikirjaan oli tarkoitus kirjata järjestetty koulutus mahdollisimman tarkasti, selkeästi ja laadukkaasti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan käsikirjaan kootun kokemuskouluttajien koulutuksen tarkoitusta, tavoitteita ja sisältöalueita. Lisäksi taustalla kerrotaan sisäisen tarinan muodostumisesta, kokemustiedon käytettävyydestä hoitotyössä ja hoitotyön koulutuksessa. Kokemuskouluttajien käytettävyydestä hoitotyön koulutuksessa on haastateltu kahta koulu-tuksen järjestämiseen osallistunutta henkilöä. Heiltä saatiin lisätietoja ja konkreettisia esimerkkejä. Käsikirjan suunnittelun ja kirjoittamisen teoriatiedosta kerrotaan tarkemmin ja peilataan samalla tietoja kokemukseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi käsikirja usealle illalle jakautuvalle ja useamman kouluttajan voimin järjestetylle kokemuskouluttajien koulutukselle. Käsikirja noudattelee koulutuksen kulkua ja siinä on kuvattu jokainen koulutusilta mahdollisimman tarkasti. Lisäksi käsikirjassa on tietoa koulutuksen järjestäneestä tahosta, Kanta-Hämeen kokemuskoulutuksen ohjausryhmästä, sekä tietoa oman sisäisen tarinan jakamisesta kanssaihmisille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia käsikirja perustuen kokemuskouluttajien koulutukseen, jonka järjestäjänä toimi Kanta-Hämeen kokemuskoulutuksen ohjausryhmä. Koulutus järjestettiin kuutena iltana syksyn 2013 aikana ja toteutukseen osallistui useampi kouluttaja. Kokemuskouluttajien koulutuksen käsikirjaan oli tarkoitus kirjata järjestetty koulutus mahdollisimman tarkasti, selkeästi ja laadukkaasti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan käsikirjaan kootun kokemuskouluttajien koulutuksen tarkoitusta, tavoitteita ja sisältöalueita. Lisäksi taustalla kerrotaan sisäisen tarinan muodostumisesta, kokemustiedon käytettävyydestä hoitotyössä ja hoitotyön koulutuksessa. Kokemuskouluttajien käytettävyydestä hoitotyön koulutuksessa on haastateltu kahta koulu-tuksen järjestämiseen osallistunutta henkilöä. Heiltä saatiin lisätietoja ja konkreettisia esimerkkejä. Käsikirjan suunnittelun ja kirjoittamisen teoriatiedosta kerrotaan tarkemmin ja peilataan samalla tietoja kokemukseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi käsikirja usealle illalle jakautuvalle ja useamman kouluttajan voimin järjestetylle kokemuskouluttajien koulutukselle. Käsikirja noudattelee koulutuksen kulkua ja siinä on kuvattu jokainen koulutusilta mahdollisimman tarkasti. Lisäksi käsikirjassa on tietoa koulutuksen järjestäneestä tahosta, Kanta-Hämeen kokemuskoulutuksen ohjausryhmästä, sekä tietoa oman sisäisen tarinan jakamisesta kanssaihmisille.