Vastasyntyneen virvoittelu ja elvytys sairaalassa
Ilmonen, Riikka; Turtiainen, Tiina (2014)
Ilmonen, Riikka
Turtiainen, Tiina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033839
Tiivistelmä
Vastasyntyneen elvytys on tiimityöskentelyä. Laadukkaan elvytyksen onnistumiseksi on tärkeää ylläpitää elvytystaitoja säännöllisillä elvytysharjoituksilla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia elvytyskoulutussuunnitelma Kymenlaakson keskussairaalan lastenosaston ja synnytyssalin käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa lastenosaston sairaanhoitajien ja synnytyssalin kätilöiden elvytystiedot ja koulutustarpeet Mika Kuivalaisen (2011) kehittämällä strukturoidulla kyselylomakkeella. Lisäksi tavoitteena on kehittää potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa käytettiin tilastollista selvitystä työn tukena. Kyselyyn vastasi 27 Kymenlaakson keskussairaalassa lastenosastolla ja synnytyssalissa työskentelevää sairaanhoitajaa sekä kätilöä. Saatu aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnilla. Avoin kysymys analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta selvisi, että vastaajien tiedolliset valmiudet vastasyntyneen virvoittelusta ja elvytyksestä olivat kohtalaiset. Parhaiten hallittiin lääkehoito ja paineluelvytys. Kehitettävää löytyi ventilointiin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi ventilointitiheydessä ja kertahengitystilavuudessa. Hätätilanteissa sairaanhoitajista puolet ja kätilöistä lähes kolme neljäsosaa tunsi olonsa harvoin itsevarmaksi. Itsevarmuuden puutteen ei kuitenkaan koettu vaikuttavan toimintaan hätätilanteissa.
Koulutusmenetelmäksi valittiin simulaatiomenetelmä kohderyhmän omien toiveiden mukaisesti. Simulaatiomenetelmän on myös tutkittu olevan tehokkain opetusmenetelmä vastasyntyneen elvytyskoulutuksessa. Menetelmän avulla mahdollistetaan käytännön taitojen ja erilaisten hoitotilanteiden oppimisen turvallisesti.
Opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa käytettiin tilastollista selvitystä työn tukena. Kyselyyn vastasi 27 Kymenlaakson keskussairaalassa lastenosastolla ja synnytyssalissa työskentelevää sairaanhoitajaa sekä kätilöä. Saatu aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnilla. Avoin kysymys analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta selvisi, että vastaajien tiedolliset valmiudet vastasyntyneen virvoittelusta ja elvytyksestä olivat kohtalaiset. Parhaiten hallittiin lääkehoito ja paineluelvytys. Kehitettävää löytyi ventilointiin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi ventilointitiheydessä ja kertahengitystilavuudessa. Hätätilanteissa sairaanhoitajista puolet ja kätilöistä lähes kolme neljäsosaa tunsi olonsa harvoin itsevarmaksi. Itsevarmuuden puutteen ei kuitenkaan koettu vaikuttavan toimintaan hätätilanteissa.
Koulutusmenetelmäksi valittiin simulaatiomenetelmä kohderyhmän omien toiveiden mukaisesti. Simulaatiomenetelmän on myös tutkittu olevan tehokkain opetusmenetelmä vastasyntyneen elvytyskoulutuksessa. Menetelmän avulla mahdollistetaan käytännön taitojen ja erilaisten hoitotilanteiden oppimisen turvallisesti.