Verkkokauppojen vaikutus muodin trendien leviämiseen
Järvinen, Lotta (2014)
Järvinen, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404043874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404043874
Tiivistelmä
Verkkokaupat ovat yleistyneet vähittäiskauppamuotona ja muokanneet kaupankäynnin
mekanismeja. Nykyään vähittäiskauppa ei ole enää paikallista, vaan kilpailu tapahtuu kansainvälisillä
markkinoilla. Myöskään maantieteelliset rajat eivät enää estä asiakkaita etsimästä
tarpeitaan täyttäviä tuotteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko verkkokaupan kasvu vaikuttanut muodin
trendien etenemiseen ja siirtymiseen eri trendiryhmästä toiseen. Tutkimuksen lähtökohtana
oli ymmärtää ketkä ovat verkkokauppojen asiakkaita sekä heidän vaikutuksensa
trendien leviämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu verkkokauppojen tilastoista sekä erilaisista aiheeseen
liittyvistä tutkimuksista ja artikkeleista. Trendien etenemistä tutkimuksessa havainnollistettiin
Henrik Vejlgaardin kehittämällä trendien etenemistä kuvaavalla timanttimallilla. Tutkimuksessa
otettiin myös kantaa käsitteisiin muotivillitys, muoti ja klassikko, sekä pohdittiin
verkkokauppojen vaikutusta näihin.
Tutkimukseen sisältyi myös kaksi teemahaastattelua, jotka tehtiin trendien parissa työskenteleville
asiantuntijoille. Haastatteluista saatuja tietoja hyödynnettiin tukemaan teoriaa
ja vahvistamaan johtopäätöksiä.
Tutkimustulosten perusteella todettiin muodin ja trendien seuraamisen helpottuneen huomattavasti
Internetin myötä. Verkkokaupat ovat tuoneet tuotteet kaikkien ulottuville, joka on
johtanut siihen, että trendien eteenpäin siirtyminen on nopeutunut eri trendiryhmältä toiselle
ja muotivillityksien määrä on kasvanut.
mekanismeja. Nykyään vähittäiskauppa ei ole enää paikallista, vaan kilpailu tapahtuu kansainvälisillä
markkinoilla. Myöskään maantieteelliset rajat eivät enää estä asiakkaita etsimästä
tarpeitaan täyttäviä tuotteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko verkkokaupan kasvu vaikuttanut muodin
trendien etenemiseen ja siirtymiseen eri trendiryhmästä toiseen. Tutkimuksen lähtökohtana
oli ymmärtää ketkä ovat verkkokauppojen asiakkaita sekä heidän vaikutuksensa
trendien leviämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu verkkokauppojen tilastoista sekä erilaisista aiheeseen
liittyvistä tutkimuksista ja artikkeleista. Trendien etenemistä tutkimuksessa havainnollistettiin
Henrik Vejlgaardin kehittämällä trendien etenemistä kuvaavalla timanttimallilla. Tutkimuksessa
otettiin myös kantaa käsitteisiin muotivillitys, muoti ja klassikko, sekä pohdittiin
verkkokauppojen vaikutusta näihin.
Tutkimukseen sisältyi myös kaksi teemahaastattelua, jotka tehtiin trendien parissa työskenteleville
asiantuntijoille. Haastatteluista saatuja tietoja hyödynnettiin tukemaan teoriaa
ja vahvistamaan johtopäätöksiä.
Tutkimustulosten perusteella todettiin muodin ja trendien seuraamisen helpottuneen huomattavasti
Internetin myötä. Verkkokaupat ovat tuoneet tuotteet kaikkien ulottuville, joka on
johtanut siihen, että trendien eteenpäin siirtyminen on nopeutunut eri trendiryhmältä toiselle
ja muotivillityksien määrä on kasvanut.