Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Projektiteorioita ja projektienhallinnan ohjeistus- ja koulutusprosessi Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä
Harmes, Nina (2010)
Harmes, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021791
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajankoulutuksen kehittämishanke
Harmes, Nina
Projektiteorioita ja projektienhallinnan ohjeistus- ja koulutusprosessi Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä
30 sivua + liitteenä hanketoiminnan käsikirja 88 sivua ja 4 liitettä
Tammikuu 2010
Työn ohjaaja lehtori, kasvatustieteiden tohtori Kaarina Ranne
_____________________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Kehittämishankkeessa luotiin katsaus projektienhallinnan osa-alueisiin ja selvitettiin projektienhallinnan ohjeistus- ja koulutusprosessia Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli prosessoida projektienhallinnan ohjeistuksen vaiheita ja taustoja sekä prosessin jalkauttamista koulutuskonserni-kuntayhtymässä.
Luodun ohjeistuksen tavoitteena oli luoda ja yhtenäistää projektien hallintoa koskevia sisäisiä käytäntöjä ja päätäntämenettelyä sekä jalkauttaa se hanketoimijoille yhteisöllisen oppimisen hengessä.
Kehittämishankkeessa luotiin lyhyt katsaus projektitoiminnan teoreettisen viitekehyksen osalta lähinnä projektijohtamiseen, projektien kehittämiseen ja oppivan organisaation muutamaan tutkimusmetodiin. Pääpaino hankkeessa oli projektitoiminnan ohjeistuksen laatimisessa ja ohjeistuksen kouluttamisessa Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä, joka suoritettiin osana yhteisöllisen oppimisen kokonaisprosessia pääsääntöisesti vuoden 2009 aikana. Hanketoiminnan organisoitumista on taustoitettu visiolla ja tavoitekartoituksella BSC-mallin pohjalta. Tätä työtä on kuvattu lähinnä kehittämistehtävän liitemateriaalissa, joka ilmentää hanketoiminnan ohjeistusta sekä kouluttamista Pirkanmaalla, PIRKOn eri toimipisteissä kiertäneessä road-showssa, ja siitä saatuja näkökulmia.
Kehittämishankkeen tutkimusmenetelminä olivat kirjallisuusselvitys ja projektienhallinnan käsikirjan lähteinä käytetyt haastattelut ja projektienhallintaohjeet kuntaorganisaatioista ja koulutusorganisaatioista sekä käsikirjan käyttäjille suunnatut kyselyt.
Kehittämishankkeen tuloksena oli katsaus projektienhallinnan osa-aluiesiin ja prosessointi projektienhallinnan käsikirjan laatimisesta ja sen kouluttamisesta kuntayhtymässä sekä liitemateriaalina projektienhallinnan käsikirja, koulutukseen osallistujille suunnattu ennakkotehtävä ja ilmoittautuminen, koulutusmateriaali, joka toteutettiin kahdeksassa eri koulutusessiossa, kootut kehittämisehdotukset hanketoiminnan osalta sekä palautteet road-show-koulutuksesta. Projektienhallinnan kehittäminen on PIRKOn sisäinen oppiva prosessi, joka jatkuu yhteisöllisen oppimisen merkeissä.
___________________________________________________________________
Avainsanat: Projektienhallinta, prosessit, hankeosaaminen, ohje, käskikirja, koulutus
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opettajankoulutuksen kehittämishanke
Harmes, Nina
Projektiteorioita ja projektienhallinnan ohjeistus- ja koulutusprosessi Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä
30 sivua + liitteenä hanketoiminnan käsikirja 88 sivua ja 4 liitettä
Tammikuu 2010
Työn ohjaaja lehtori, kasvatustieteiden tohtori Kaarina Ranne
_____________________________________________________________________
TIIVISTELMÄ
Kehittämishankkeessa luotiin katsaus projektienhallinnan osa-alueisiin ja selvitettiin projektienhallinnan ohjeistus- ja koulutusprosessia Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli prosessoida projektienhallinnan ohjeistuksen vaiheita ja taustoja sekä prosessin jalkauttamista koulutuskonserni-kuntayhtymässä.
Luodun ohjeistuksen tavoitteena oli luoda ja yhtenäistää projektien hallintoa koskevia sisäisiä käytäntöjä ja päätäntämenettelyä sekä jalkauttaa se hanketoimijoille yhteisöllisen oppimisen hengessä.
Kehittämishankkeessa luotiin lyhyt katsaus projektitoiminnan teoreettisen viitekehyksen osalta lähinnä projektijohtamiseen, projektien kehittämiseen ja oppivan organisaation muutamaan tutkimusmetodiin. Pääpaino hankkeessa oli projektitoiminnan ohjeistuksen laatimisessa ja ohjeistuksen kouluttamisessa Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymässä, joka suoritettiin osana yhteisöllisen oppimisen kokonaisprosessia pääsääntöisesti vuoden 2009 aikana. Hanketoiminnan organisoitumista on taustoitettu visiolla ja tavoitekartoituksella BSC-mallin pohjalta. Tätä työtä on kuvattu lähinnä kehittämistehtävän liitemateriaalissa, joka ilmentää hanketoiminnan ohjeistusta sekä kouluttamista Pirkanmaalla, PIRKOn eri toimipisteissä kiertäneessä road-showssa, ja siitä saatuja näkökulmia.
Kehittämishankkeen tutkimusmenetelminä olivat kirjallisuusselvitys ja projektienhallinnan käsikirjan lähteinä käytetyt haastattelut ja projektienhallintaohjeet kuntaorganisaatioista ja koulutusorganisaatioista sekä käsikirjan käyttäjille suunnatut kyselyt.
Kehittämishankkeen tuloksena oli katsaus projektienhallinnan osa-aluiesiin ja prosessointi projektienhallinnan käsikirjan laatimisesta ja sen kouluttamisesta kuntayhtymässä sekä liitemateriaalina projektienhallinnan käsikirja, koulutukseen osallistujille suunnattu ennakkotehtävä ja ilmoittautuminen, koulutusmateriaali, joka toteutettiin kahdeksassa eri koulutusessiossa, kootut kehittämisehdotukset hanketoiminnan osalta sekä palautteet road-show-koulutuksesta. Projektienhallinnan kehittäminen on PIRKOn sisäinen oppiva prosessi, joka jatkuu yhteisöllisen oppimisen merkeissä.
___________________________________________________________________
Avainsanat: Projektienhallinta, prosessit, hankeosaaminen, ohje, käskikirja, koulutus