Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Koulutamme työpaikkaohjaajia työssäoppimispaikkoihin
Savolainen, Hannu; Teeriniemi, Esa (2014)
Savolainen, Hannu
Teeriniemi, Esa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404063932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404063932
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tarkastellaan Savon koulutuskuntayhtymässä toteutettua, Kehitämme ja kehitymme hankkeessa kokeiltua työpaikkaohjaajan koulutusmallia. Hankkeen tarkoituksena oli löytää koulutus aloille sopivat koulutusmenetelmät, joiden avulla saataisiin lisättyä koulutettuja työpaikkaohjaajia Itä- Suomen alueelle, hanketta rahoitti mm. opetushallitus ja hankkeen tuotokset esiteltiin yhteisessä hanke seminaarissa Helsingissä joulukuussa 2013.
Hankkeessa oli tarkoitus löytää rakennusalalle sopiva koulutusmalli, joka toimisi koulutus menetelmänä myös muilla tekniikan aloilla. Hankkeen aikana kokeiltiin mallia jolla koulutus toteutetaan työssäoppimispaikoilla. Työpaikkaohjaajien koulutusta toteutettiin samaan aikaan kahden opettajan toimesta ja koulutusten aikana saatujen kokemusten kautta koulutusmallia muokattiin alalle sopivammaksi. Taustaa koulutukselle ja sen kehittämiseen, selvitettiin haastatteluiden ja vertailujen kautta. Teoreettista tietoa haettiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aiempien kokemusten kautta saatiin arvokasta tietoa siitä, kuinka työssäoppimisen ohjausta ja arviointia voidaan tehdä hyvinkin vaihtelevasti. Työpaikkaohjaajat ovat tärkeässä roolissa, ohjatessaan opiskelijoita työpaikoilla. Onnistuneella ohjauksella saavutetaan merkittäviä tuloksia ja hyötyjä nimenomaan opiskelijan ammatillista kasvua tarkastellen. Työelämässä usein unohdetaan tämä ohjaamisen merkitys ja on tärkeää, että tulevaisuudessa jokaisesta työssäoppimispaikasta löytyisi koulutettu työpaikkaohjaaja.
Kehittämishankeessa tarkastellaan myös menetelmiä miten työpaikkaohjaaja koulutusta markkinoidaan yrityksille.
Kehittämishankkeen kautta saatujen kokemusten kautta todettiin, että tällainen koulutusmalli soveltuu rakennusalalle. Kehittämishankkeessa saatujen kokemusten kautta todettiin, että työpaikoille tarvitaan enemmän koulutettuja työpaikkaohjaajia jotta ohjaaminen olisi laadukkaampaa ja se tukisi opiskelijan työssäoppimista. Tätä aihetta voi jatkossa kehittää aloille sopivaksi koulutusmalliksi.
Hankkeessa oli tarkoitus löytää rakennusalalle sopiva koulutusmalli, joka toimisi koulutus menetelmänä myös muilla tekniikan aloilla. Hankkeen aikana kokeiltiin mallia jolla koulutus toteutetaan työssäoppimispaikoilla. Työpaikkaohjaajien koulutusta toteutettiin samaan aikaan kahden opettajan toimesta ja koulutusten aikana saatujen kokemusten kautta koulutusmallia muokattiin alalle sopivammaksi. Taustaa koulutukselle ja sen kehittämiseen, selvitettiin haastatteluiden ja vertailujen kautta. Teoreettista tietoa haettiin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Aiempien kokemusten kautta saatiin arvokasta tietoa siitä, kuinka työssäoppimisen ohjausta ja arviointia voidaan tehdä hyvinkin vaihtelevasti. Työpaikkaohjaajat ovat tärkeässä roolissa, ohjatessaan opiskelijoita työpaikoilla. Onnistuneella ohjauksella saavutetaan merkittäviä tuloksia ja hyötyjä nimenomaan opiskelijan ammatillista kasvua tarkastellen. Työelämässä usein unohdetaan tämä ohjaamisen merkitys ja on tärkeää, että tulevaisuudessa jokaisesta työssäoppimispaikasta löytyisi koulutettu työpaikkaohjaaja.
Kehittämishankeessa tarkastellaan myös menetelmiä miten työpaikkaohjaaja koulutusta markkinoidaan yrityksille.
Kehittämishankkeen kautta saatujen kokemusten kautta todettiin, että tällainen koulutusmalli soveltuu rakennusalalle. Kehittämishankkeessa saatujen kokemusten kautta todettiin, että työpaikoille tarvitaan enemmän koulutettuja työpaikkaohjaajia jotta ohjaaminen olisi laadukkaampaa ja se tukisi opiskelijan työssäoppimista. Tätä aihetta voi jatkossa kehittää aloille sopivaksi koulutusmalliksi.