Turun sataman laiturien kantavuustarkastelut : Linnanaukon poikki- ja länsilaituri
Uusikartano, Jukka-Pekka (2014)
Uusikartano, Jukka-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084006
Tiivistelmä
Työssä tarkasteltiin Turun sataman Linnanaukon poikki- ja länsilaitureiden kantavuutta. Turun satamalle toimitettiin ohjeistukset, joiden mukaan nostoja voidaan tehdä Mantsinen 120 R -materiaalinkäsittelykoneella.
Tarkasteltavia laitureita oli noin 650 metriä ja niissä erilaisia rakennetyyppejä kaikkiaan 9. Näiden samankaltaisuudesta johtuen ohjekortteja tehtiin kuitenkin 6 kappaletta. Ohjekortteihin kirjattiin maksimikuormat alueittain ja alueiden mitoitus. Ohjekorteissa näkyvät rakenteet piirrettiin vanhoihin leikkauskuviin ja paalukarttoihin pohjautuen.
Paalun materiaalin, halkaisijan ja esiintymistiheyden perusteella pystyttiin laskemaan sallittu maksimipuristusjännitys. Kantavuustarkasteluissa otettiin huomioon ainoastaan paalun kantokyky.
Kantavuustarkasteluja varten tehtiin Excel-laskentapohja, johon voitiin syöttää muun muassa tarkastelusyvyys, vedenpinnan taso, betonirakenteiden paksuus, maan ominaispaino ja maanpintaan kohdistuva kuormitus.
Tarkasteltavia laitureita oli noin 650 metriä ja niissä erilaisia rakennetyyppejä kaikkiaan 9. Näiden samankaltaisuudesta johtuen ohjekortteja tehtiin kuitenkin 6 kappaletta. Ohjekortteihin kirjattiin maksimikuormat alueittain ja alueiden mitoitus. Ohjekorteissa näkyvät rakenteet piirrettiin vanhoihin leikkauskuviin ja paalukarttoihin pohjautuen.
Paalun materiaalin, halkaisijan ja esiintymistiheyden perusteella pystyttiin laskemaan sallittu maksimipuristusjännitys. Kantavuustarkasteluissa otettiin huomioon ainoastaan paalun kantokyky.
Kantavuustarkasteluja varten tehtiin Excel-laskentapohja, johon voitiin syöttää muun muassa tarkastelusyvyys, vedenpinnan taso, betonirakenteiden paksuus, maan ominaispaino ja maanpintaan kohdistuva kuormitus.