Kelan ammatillisen kuntoutuksen laadunvarmistus KK-Kunto Oy Jyväskylässä
Almgren, Tiina (2014)
Almgren, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084043
Tiivistelmä
Menestyvän yrityksen avaintekijänä ovat laadukkaat tuotteet ja palvelut. Myös asiakkaan kokema laatu on tärkeässä roolissa yrityksen menestymisen kannalta. Kela valvoo kuntoutuksen laatua standardien avulla. Standardeissa ohjeistetaan, että palveluntuottajalla tulee olla laatukäsikirja tai muu vastaava kirjallinen dokumentti laadunhallinnasta. Tämän dokumentin tulee sisältää prosessikaaviot sekä työohjeet yrityksen palveluista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KK-Kunto Oy Jyväskylä, joka tuottaa ammatillisen kuntoutuksen palveluita muun muassa Kelalle, työhallinnolle ja vakuutuslaitoksille. Yrityksen tarkoituksena on yhdessä asiakkaan kanssa parantaa asiakkaan työllistymismahdollisuuksia ja elämänlaatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää KK-Kunto Oy Jyväskylän laatukäsikirjan Kelan palvelulinjojen prosessikaaviot sekä työohjeet.
Prosessikaaviot ja työohjeet selventävät yrityksen työntekijöille palveluiden kokonaisuutta. Lisäksi ne auttavat työntekijöitä hahmottamaan oman roolinsa prosesseissa sekä tukevat työntekijöiden välistä yhteistyötä. Prosessikaavioita ja työohjeita voidaan käyttää myös työntekijöiden perehdyttämisessä sekä laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä ja se sisältää kaksi eri osaa: teoriaan perustuvan raportoinnin ammatillisesta kuntoutuksesta, laadusta ja sen tarkkailusta sekä kirjallisen tuotoksen Kelan palvelulinjojen prosessikaavioista ja työohjeista KK-Kunto Oy Jyväskylän laatukäsikirjaan. Tuotos on luottamuksellinen.
Toimeksiantajan palautteen mukaan prosessikaaviot ja työohjeet ovat selkeät ja toimivat ja ne liitetään yrityksen laatukäsikirjaan. Tuotos tulee konkreettiseen käyttöön ja sitä hyödynnetään yrityksen laadunhallinnassa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KK-Kunto Oy Jyväskylä, joka tuottaa ammatillisen kuntoutuksen palveluita muun muassa Kelalle, työhallinnolle ja vakuutuslaitoksille. Yrityksen tarkoituksena on yhdessä asiakkaan kanssa parantaa asiakkaan työllistymismahdollisuuksia ja elämänlaatua. Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää KK-Kunto Oy Jyväskylän laatukäsikirjan Kelan palvelulinjojen prosessikaaviot sekä työohjeet.
Prosessikaaviot ja työohjeet selventävät yrityksen työntekijöille palveluiden kokonaisuutta. Lisäksi ne auttavat työntekijöitä hahmottamaan oman roolinsa prosesseissa sekä tukevat työntekijöiden välistä yhteistyötä. Prosessikaavioita ja työohjeita voidaan käyttää myös työntekijöiden perehdyttämisessä sekä laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä ja se sisältää kaksi eri osaa: teoriaan perustuvan raportoinnin ammatillisesta kuntoutuksesta, laadusta ja sen tarkkailusta sekä kirjallisen tuotoksen Kelan palvelulinjojen prosessikaavioista ja työohjeista KK-Kunto Oy Jyväskylän laatukäsikirjaan. Tuotos on luottamuksellinen.
Toimeksiantajan palautteen mukaan prosessikaaviot ja työohjeet ovat selkeät ja toimivat ja ne liitetään yrityksen laatukäsikirjaan. Tuotos tulee konkreettiseen käyttöön ja sitä hyödynnetään yrityksen laadunhallinnassa.