Nuoret miehet Kansallisteatteriin : yleisötyö osana Suomen Kansallisteatterin markkinointia
Jämsä, Janne (2014)
Jämsä, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144293
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka Kansallisteatterin yleisötyön avulla saataisiin sitoutettua teatterin uusiksi katsojiksi entistä enemmän nuoria, 18-25-vuotiaita miehiä. Työssä etsittiin informanteiksi nuoria miehiä, joille teatteri on entuudestaan tuntematon paikka. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on ”kuinka saada nuoria miehiä Kansallisteatteriin?”
Tutkimuksen keskiössä on Kansallisteatterissa toteutettava yleisötyö, jota on järjestetty nykymuotoisena vuodesta 2008 lähtien. Kansallisteatterin yleisötyön tavoitteena on syventää katsojien katsomiskokemusta, mutta myös etsiä uusia yleisöjä Kansallisteatteriin.
Teoreettinen viitekehys rakentuu yleisötyön varaan. Tarkastelen yleisötyön resursseja ja vaikutuksia sekä yleisötyötä niin yhteisöllisyyden kuin markkinoinnin näkökulmasta. Teorialuvussa luon katsauksen myös nuorten miesten katsojasegmenttiin.
Opinnäytetyön aineistoja, ja vastauksia tutkimuskysyksiini, etsittiin kohderyhmälle suunnatulla, taustatietoja avaavalla verkkokyselyllä sekä ryhmähaastattelulla, jossa rakennettiin yhdessä kohderyhmään kuuluvien informanttien kanssa nuorille miehille ideaali palvelupolku. Informanteilta saadut tulokset esitettiin työn loppuvaiheessa Kansallisteatterin edustajille, jotka kommentoivat ja jalostivat kohderyhmältä saamiani tuloksia.
Opinnäytetyöni tuloksia analysoitaessa huomasin, että nuoret miehet haluaisivat teatterin ottavan aktiivisemmin ja rohkeammin kontaktia heihin. Tutkimukseeni osallistuneet nuoret miehet ilmoittivat suhtautuvansa teatteriin avomielisesti; nuorten miesten mielestä teatteri näyttäytyy ulospäin perinteisenä, monipuolisena sekä kaikille avoimena. Nuorten miesten avoin ja positiivinen suhtautuminen teatteriin luo erinomaiset edellytykset kohderyhmän sitouttamiseksi teatterin säännöllisiksi kuluttajiksi.
Tutkimuksen keskiössä on Kansallisteatterissa toteutettava yleisötyö, jota on järjestetty nykymuotoisena vuodesta 2008 lähtien. Kansallisteatterin yleisötyön tavoitteena on syventää katsojien katsomiskokemusta, mutta myös etsiä uusia yleisöjä Kansallisteatteriin.
Teoreettinen viitekehys rakentuu yleisötyön varaan. Tarkastelen yleisötyön resursseja ja vaikutuksia sekä yleisötyötä niin yhteisöllisyyden kuin markkinoinnin näkökulmasta. Teorialuvussa luon katsauksen myös nuorten miesten katsojasegmenttiin.
Opinnäytetyön aineistoja, ja vastauksia tutkimuskysyksiini, etsittiin kohderyhmälle suunnatulla, taustatietoja avaavalla verkkokyselyllä sekä ryhmähaastattelulla, jossa rakennettiin yhdessä kohderyhmään kuuluvien informanttien kanssa nuorille miehille ideaali palvelupolku. Informanteilta saadut tulokset esitettiin työn loppuvaiheessa Kansallisteatterin edustajille, jotka kommentoivat ja jalostivat kohderyhmältä saamiani tuloksia.
Opinnäytetyöni tuloksia analysoitaessa huomasin, että nuoret miehet haluaisivat teatterin ottavan aktiivisemmin ja rohkeammin kontaktia heihin. Tutkimukseeni osallistuneet nuoret miehet ilmoittivat suhtautuvansa teatteriin avomielisesti; nuorten miesten mielestä teatteri näyttäytyy ulospäin perinteisenä, monipuolisena sekä kaikille avoimena. Nuorten miesten avoin ja positiivinen suhtautuminen teatteriin luo erinomaiset edellytykset kohderyhmän sitouttamiseksi teatterin säännöllisiksi kuluttajiksi.