Sairaanhoitajan itsenäinen vastaanotto Haartmanin sairaalan yhteispäivystyksessä : Hoitajien näkemyksiä tehtävästä ja sen edellyttämistä valmiuksista
Ahonen, Noora; Utoslahti, Suvi (2009)
Ahonen, Noora
Utoslahti, Suvi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276335
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ahonen Noora & Utoslahti Suvi. Sairaanhoitajan itsenäinen vastaanotto Haartmanin sairaalan yhteispäivystyksessä. Hoitajien näkemyksiä tehtävästä ja sen edellyttämistä valmiuksista. Helsinki, syksy 2009, 47 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien ajatuksia sairaanhoitajan itsenäisestä vastaanotosta. Haastattelimme sairaalapäivystyksen työntekijöitä, jotka eivät haastatteluhetkellä työskennelleet työpaikassaan itsenäisellä vastaanotolla. Tulevien organisaatiomuutosten myötä osa näistä hoitajista tulee mahdollisesti työskentelemään itsenäisellä vastaanotolla. Selvitimme hoitajien käsityksiä vastaanoton asiakaskunnasta ja vastaanotolla suoritettavista toimenpiteistä. Kartoitimme hoitajien valmiuksia itsenäisellä vastaanotolla työskentelemiseen sekä hoitajien ajatuksia vastaanotolla toimivan hoitajan yhteistyöstä sosiaalitoimen edustajien kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa työelämätaholle tietoa sairaanhoitajien pohjatiedoista ja käsityksistä sairaanhoitajan itsenäisestä vastaanotosta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kymmenen Marian sairaalan sairaalapäivystyksen sairaanhoitajaa. Tutkimus on tehty kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Kaikki haastatellut sairaanhoitajat olivat naisia, ja heidän työkokemus- ja koulutustaustansa olivat erilaisia.
Hoitajien käsitykset toimenkuvasta vaihtelivat paljon. Työkokemus ja itsenäinen päätöksentekokyky koettiin tärkeimmiksi vastaanotolla työskentelyn osaamisvaatimuksiksi. Pohjakoulutuksen työhön antamat valmiudet koettiin puutteellisiksi. Lisäkoulutukset koettiin erittäin hyödyllisiksi ja haasteltavat toivat esiin monia erilaisia koulutustarpeita. Sairaanhoitajan vastaanoton nähtiin palvelevan kaikkia yli 16-vuotiaita akuuttia hoitoa tarvitsevia potilaita, jotka eivät tarvitse lääkäriä.
Asiasanat: päivystys, akuuttihoito, sairaanhoitajat, työnkuva, valmiudet, päätöksenteko, terveyden edistäminen, kvalitatiivinen tutkimus
Ahonen Noora & Utoslahti Suvi. Sairaanhoitajan itsenäinen vastaanotto Haartmanin sairaalan yhteispäivystyksessä. Hoitajien näkemyksiä tehtävästä ja sen edellyttämistä valmiuksista. Helsinki, syksy 2009, 47 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien ajatuksia sairaanhoitajan itsenäisestä vastaanotosta. Haastattelimme sairaalapäivystyksen työntekijöitä, jotka eivät haastatteluhetkellä työskennelleet työpaikassaan itsenäisellä vastaanotolla. Tulevien organisaatiomuutosten myötä osa näistä hoitajista tulee mahdollisesti työskentelemään itsenäisellä vastaanotolla. Selvitimme hoitajien käsityksiä vastaanoton asiakaskunnasta ja vastaanotolla suoritettavista toimenpiteistä. Kartoitimme hoitajien valmiuksia itsenäisellä vastaanotolla työskentelemiseen sekä hoitajien ajatuksia vastaanotolla toimivan hoitajan yhteistyöstä sosiaalitoimen edustajien kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa työelämätaholle tietoa sairaanhoitajien pohjatiedoista ja käsityksistä sairaanhoitajan itsenäisestä vastaanotosta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kymmenen Marian sairaalan sairaalapäivystyksen sairaanhoitajaa. Tutkimus on tehty kvalitatiivisella eli laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Kaikki haastatellut sairaanhoitajat olivat naisia, ja heidän työkokemus- ja koulutustaustansa olivat erilaisia.
Hoitajien käsitykset toimenkuvasta vaihtelivat paljon. Työkokemus ja itsenäinen päätöksentekokyky koettiin tärkeimmiksi vastaanotolla työskentelyn osaamisvaatimuksiksi. Pohjakoulutuksen työhön antamat valmiudet koettiin puutteellisiksi. Lisäkoulutukset koettiin erittäin hyödyllisiksi ja haasteltavat toivat esiin monia erilaisia koulutustarpeita. Sairaanhoitajan vastaanoton nähtiin palvelevan kaikkia yli 16-vuotiaita akuuttia hoitoa tarvitsevia potilaita, jotka eivät tarvitse lääkäriä.
Asiasanat: päivystys, akuuttihoito, sairaanhoitajat, työnkuva, valmiudet, päätöksenteko, terveyden edistäminen, kvalitatiivinen tutkimus