Omaisen tyytyväisyys läheisensä hoitoon ja saamaansa tukeen tehovalvontaosastolla
Rasi, Suvi (2009)
Rasi, Suvi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016681
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rasi, Suvi.
Omaisen tyytyväisyys läheisensä hoitoon ja saamaansa tukeen tehovalvontaosastolla
Helsinki, syksy 2009, 63 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia omaisten tyytyväisyyttä läheisensä hoitoon Töölön sairaalan tehovalvontaosastolla. Tavoitteena oli arvioida ja kehittää omaisiin kohdistuvaa hoitotyötä.
Tutkimuksessa käytettiin osastolla käytössä olevaa omaistyytyväisyyskyselyä. Aineistoa kerättiin neljän kuukauden ajan. Yhteensä 39 tehohoitopotilaan omaista vastasi kyselyyn.
Tyytyväisyyskysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä 5-portaisena Likertin asteikkona. Avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Monivalintakysymysten vastaukset kirjattiin Microsoft Excel-taulukkoon, ja niistä laskettiin keskiarvoja.
Omaiset ilmaisivat eniten tiedon saamiseen liittyviä odotuksia. Annettavan tiedon tulee olla asiallista, ymmärrettävää, avointa, jatkuvaa ja rehellistä. He toivoivat selkeämpää informointia potilaan voinnista, ennusteesta ja jatkohoidosta. Omaisille on tärkeää läheisen hyvinvointi, paraneminen ja turvallisuus. Osaston ilmapiirin tulisi olla turvallinen ja luottamusta herättävä. Tyytyväisimpiä omaiset olivat hoidon laatuun ja hoitohenkilökunnan rehellisyyteen läheisensä tilasta. Tyytymättömimpiä oltiin koevastausten ja röntgentulosten odotusaikaan sekä vähäiseen mahdollisuuteen keskustella lääkärin kanssa säännöllisesti.
Tärkein omaisten odotus oli ajankohtaisen tiedon saaminen. He toivovat parasta mahdollista hoitoa läheiselleen. Omaisen mielipide tulisi huomioida potilaan hoitoa koskevassa päätöksenteossa, ja hyödyntää hänen potilaskohtaista tietoaan hoidon suunnittelussa. Omaiset odottavat hoitohenkilökunnalta hyvää ammattitaitoa ja vuorovaikutustaitoja. Hyvään kommunikaation kuuluu potilaan ja omaisen kuunteleminen ja tukeminen. Hoitohenkilökunnan ystävällisyys ja inhimillisyys on tärkeää omaisille.
Asiasanat: omaiset, tyytyväisyys, tehohoito
Rasi, Suvi.
Omaisen tyytyväisyys läheisensä hoitoon ja saamaansa tukeen tehovalvontaosastolla
Helsinki, syksy 2009, 63 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia omaisten tyytyväisyyttä läheisensä hoitoon Töölön sairaalan tehovalvontaosastolla. Tavoitteena oli arvioida ja kehittää omaisiin kohdistuvaa hoitotyötä.
Tutkimuksessa käytettiin osastolla käytössä olevaa omaistyytyväisyyskyselyä. Aineistoa kerättiin neljän kuukauden ajan. Yhteensä 39 tehohoitopotilaan omaista vastasi kyselyyn.
Tyytyväisyyskysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä 5-portaisena Likertin asteikkona. Avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Monivalintakysymysten vastaukset kirjattiin Microsoft Excel-taulukkoon, ja niistä laskettiin keskiarvoja.
Omaiset ilmaisivat eniten tiedon saamiseen liittyviä odotuksia. Annettavan tiedon tulee olla asiallista, ymmärrettävää, avointa, jatkuvaa ja rehellistä. He toivoivat selkeämpää informointia potilaan voinnista, ennusteesta ja jatkohoidosta. Omaisille on tärkeää läheisen hyvinvointi, paraneminen ja turvallisuus. Osaston ilmapiirin tulisi olla turvallinen ja luottamusta herättävä. Tyytyväisimpiä omaiset olivat hoidon laatuun ja hoitohenkilökunnan rehellisyyteen läheisensä tilasta. Tyytymättömimpiä oltiin koevastausten ja röntgentulosten odotusaikaan sekä vähäiseen mahdollisuuteen keskustella lääkärin kanssa säännöllisesti.
Tärkein omaisten odotus oli ajankohtaisen tiedon saaminen. He toivovat parasta mahdollista hoitoa läheiselleen. Omaisen mielipide tulisi huomioida potilaan hoitoa koskevassa päätöksenteossa, ja hyödyntää hänen potilaskohtaista tietoaan hoidon suunnittelussa. Omaiset odottavat hoitohenkilökunnalta hyvää ammattitaitoa ja vuorovaikutustaitoja. Hyvään kommunikaation kuuluu potilaan ja omaisen kuunteleminen ja tukeminen. Hoitohenkilökunnan ystävällisyys ja inhimillisyys on tärkeää omaisille.
Asiasanat: omaiset, tyytyväisyys, tehohoito