Gonzo nesh! : Tyttöjen kerho Hosainan kuurojen koululla
Korva, Outi; Tolonen, Katja (2009)
Korva, Outi
Tolonen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235822
Tiivistelmä
Korva, Outi & Tolonen, Katja.
Gonzo Nesh! Tyttöjen kerho Hosainan kuurojen koululla. Helsinki syksy 2009, 80 s, 23 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipiste, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus/diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on tehty kehittämishankkeena Suomen Lähetysseuran ulkomaankohteelle Etiopiassa. Työn tavoite oli tukea Etiopian Evankelisen Mekane Yesus -kirkon ylläpitämän kuurojen koulun 8-10 luokkalaisten tyttöjen kasvua ja itsetuntoa. Kehittämishankkeen päämäärä oli toteuttaa voimauttava tyttöjen kerho kohderyhmälle kevään 2009 aikana.
Työskentelyprosessi alkoi keväällä 2007. Kehittämishanke muovattiin kansainvälisen harjoittelun kohteen tarpeisiin sopivaksi. Korva ja Tolonen suorittivat ulkomaan harjoittelun keväällä 2009 Etiopiassa, Hosainan kuurojen koululla. Materiaalia kerhojen sisältöön tuotettiin paikan päällä kohderyhmän tarpeista lähtien. Kerhojen lähtökohtana oli raamatullinen ihmiskäsitys.
Kehittämishanke koostui yhdeksästä kerhokerrasta. Työmenetelminä käytettiin draamaa, piirtämistä, valokuvausta ja avointa keskustelua. Kerhojen rakenteeseen ja toteutustapaan tehtiin muutoksia edellisten tapaamiskertojen perusteella. Havainnointiin käytettiin päiväkirjaa, ryhmän tarkkailua ja valokuvausta. Osana hanketta jokaisesta tytöstä otettiin voimauttavia valokuvia. Hankkeen alkaessa kohderyhmä täytti avoimen kyselylomakkeen jonka avulla oli tarkoitus saada käsitys siitä, miten tytöt itsensä näkivät ja millaisia ajatuksia heillä oli tulevaisuudesta. Kyselylomake täytettiin myös hankkeen loputtua. Teimme arviointia koko hankkeen ajan.
Kyselylomakkeen vastauksista saatiin tietoa siitä, että tytöt kokivat tulevansa kohdelluiksi tasa-arvoisesti koulussa opettajien ja koulutovereidensa puolelta. Monissa perheissä sisarukset osasivat jonkin verran viittomia. Tyttöjen mielestä he olivat lahjakkaita kädentaitoja vaativissa aineissa. Lisäksi heidän näkemykset tulevaisuuden mahdollisuuksistaan suhteessa työllistymiseen ja perheen perustamiseen olivat toiveikkaat. Hosainan kuurojen koululla on ollut merkityksellinen vaikutus tyttöjen itsetuntoon.
Asiasanat: Etiopia, kehittämisprojektit, kerhotoiminta, empowerment, naisen asema, tasa-arvo, tytöt, kerhot, kuulovammaiset, kuurous, kristillinen etiikka, ihmiskuva, kirkon nuorisotyö
Gonzo Nesh! Tyttöjen kerho Hosainan kuurojen koululla. Helsinki syksy 2009, 80 s, 23 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin toimipiste, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus/diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on tehty kehittämishankkeena Suomen Lähetysseuran ulkomaankohteelle Etiopiassa. Työn tavoite oli tukea Etiopian Evankelisen Mekane Yesus -kirkon ylläpitämän kuurojen koulun 8-10 luokkalaisten tyttöjen kasvua ja itsetuntoa. Kehittämishankkeen päämäärä oli toteuttaa voimauttava tyttöjen kerho kohderyhmälle kevään 2009 aikana.
Työskentelyprosessi alkoi keväällä 2007. Kehittämishanke muovattiin kansainvälisen harjoittelun kohteen tarpeisiin sopivaksi. Korva ja Tolonen suorittivat ulkomaan harjoittelun keväällä 2009 Etiopiassa, Hosainan kuurojen koululla. Materiaalia kerhojen sisältöön tuotettiin paikan päällä kohderyhmän tarpeista lähtien. Kerhojen lähtökohtana oli raamatullinen ihmiskäsitys.
Kehittämishanke koostui yhdeksästä kerhokerrasta. Työmenetelminä käytettiin draamaa, piirtämistä, valokuvausta ja avointa keskustelua. Kerhojen rakenteeseen ja toteutustapaan tehtiin muutoksia edellisten tapaamiskertojen perusteella. Havainnointiin käytettiin päiväkirjaa, ryhmän tarkkailua ja valokuvausta. Osana hanketta jokaisesta tytöstä otettiin voimauttavia valokuvia. Hankkeen alkaessa kohderyhmä täytti avoimen kyselylomakkeen jonka avulla oli tarkoitus saada käsitys siitä, miten tytöt itsensä näkivät ja millaisia ajatuksia heillä oli tulevaisuudesta. Kyselylomake täytettiin myös hankkeen loputtua. Teimme arviointia koko hankkeen ajan.
Kyselylomakkeen vastauksista saatiin tietoa siitä, että tytöt kokivat tulevansa kohdelluiksi tasa-arvoisesti koulussa opettajien ja koulutovereidensa puolelta. Monissa perheissä sisarukset osasivat jonkin verran viittomia. Tyttöjen mielestä he olivat lahjakkaita kädentaitoja vaativissa aineissa. Lisäksi heidän näkemykset tulevaisuuden mahdollisuuksistaan suhteessa työllistymiseen ja perheen perustamiseen olivat toiveikkaat. Hosainan kuurojen koululla on ollut merkityksellinen vaikutus tyttöjen itsetuntoon.
Asiasanat: Etiopia, kehittämisprojektit, kerhotoiminta, empowerment, naisen asema, tasa-arvo, tytöt, kerhot, kuulovammaiset, kuurous, kristillinen etiikka, ihmiskuva, kirkon nuorisotyö