Henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavat tekijät Hämeenlinnan Seudun Osuuspankissa
Nurmi, Niko (2010)
Nurmi, Niko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat henkilöstön sitoutumiseen Hämeenlinnan Seudun Osuuspankissa. Sitoutuminen voidaan määritellä organisaation ja työntekijän väliseksi siteeksi, jonka luonne ja perusta vaihtelevat. Henkilöstön sitoutuminen on tärkeätä, koska sitoutumisen on havaittu olevan merkittävä ominaisuus erilaisten työhön liittyvien toimintojen kannalta ja sitä voidaan pitää edellytyksenä laadukkaalle työsuoritukselle. Opinnäytetyön aiheen tarjosi työn toimeksiantaja eli Hämeenlinnan Seudun Osuuspankki.
Työn teoriaosuudessa käsitellään henkilöstön roolia palveluyrityksessä, sitoutumista ja motivaatiota sekä erilaisia sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin henkilöstölle. Kysely jakaantui kahteen pääteemaan tutkimuskysymysten mukaan: ensin selvitettiin, mitä tekijöitä henkilöstö pitää tärkeinä työpaikassa ja seuraavaksi kuinka tyytyväisiä he ovat samoihin tekijöihin Hämeenlinnan Seudun Osuuspankissa. Tuloksia vertaamalla saatiin kuva tämänhetkisestä tilanteesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavat eniten hyvä työympäristö ja mielekäs työ. Henkilöstö on erityisen tyytyväinen työkavereihin, yrityskuvaan, yrityksen arvoihin ja toimialaan. Omaa työtä henkilöstö pitää puolestaan mielenkiintoisena, monipuolisena ja tärkeänä. Tutkimuksessa selvisi myös kehittämistä kaipaavia osa-alueita, joista on annettu kehittämisehdotuksia. Tulosten perusteella erityisesti palkitsemisen oikeudenmukaisuus, tiedonkulku, työn organisointi ja työn sekä vapaa-ajan yhteensovittaminen kaipaisivat lisää huomiota henkilöstön tyytyväisyyden ja sitoutumisen takaamiseksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään henkilöstön roolia palveluyrityksessä, sitoutumista ja motivaatiota sekä erilaisia sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin henkilöstölle. Kysely jakaantui kahteen pääteemaan tutkimuskysymysten mukaan: ensin selvitettiin, mitä tekijöitä henkilöstö pitää tärkeinä työpaikassa ja seuraavaksi kuinka tyytyväisiä he ovat samoihin tekijöihin Hämeenlinnan Seudun Osuuspankissa. Tuloksia vertaamalla saatiin kuva tämänhetkisestä tilanteesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavat eniten hyvä työympäristö ja mielekäs työ. Henkilöstö on erityisen tyytyväinen työkavereihin, yrityskuvaan, yrityksen arvoihin ja toimialaan. Omaa työtä henkilöstö pitää puolestaan mielenkiintoisena, monipuolisena ja tärkeänä. Tutkimuksessa selvisi myös kehittämistä kaipaavia osa-alueita, joista on annettu kehittämisehdotuksia. Tulosten perusteella erityisesti palkitsemisen oikeudenmukaisuus, tiedonkulku, työn organisointi ja työn sekä vapaa-ajan yhteensovittaminen kaipaisivat lisää huomiota henkilöstön tyytyväisyyden ja sitoutumisen takaamiseksi.