MATKAILUYRITYKSEN TUOTEKEHITYS : CASE PUUTARHAKIERROS
Korhonen, Laura (2007)
Korhonen, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041911
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Porvoo tours -matkatoimiston toimeksiannosta. Keväällä 2007 suoritetun harjoittelun
yhteydessä sovittiin opinnäytetyönä tehtäväksi uusi puutarha-aiheinen matkailutuote yrityksen tarpeisiin. Jo
aiemmin yritys oli saanut asiakaspalautteena toiveita puutarhoihin liittyvistä tuotteista. Puutarhat ja niiden hoito
kiinnostavat ihmisiä paljon, joten tuotteelle on todellista kysyntää.
Puutarhatuotetta varten oli etsittävä yksityisiä puutarhoja Porvoon seudulta, joita lopulta löytyi yhdeksän. Tuotteen
pääidea on, että asiakas valitsee omalle ryhmälleen sopivat kolme – neljä kohdetta, joihin tutustutaan retkipäivän
aikana, sekä lounasravintolan tai kahvilan. Tuote on suunniteltu noin 25 hengen ryhmille, sillä se on yleisin
ryhmäkoko. Tuotteen myyntiä helpottamaan on laadittu tuotekansio, johon on koottu esimerkkituote aikatauluineen
ja hintoineen sekä kaikki puutarhakohteet esittelyineen. Tuotekansiosta asiakaspalvelija voi esitellä kohteita
asiakkaalle ja siten koota yhdessä hänen kanssaan hauskan puutarhakierroksen. Lisäksi tuotteelle on tehty
markkinointisuunnitelma, josta ilmenee tuotteen asiakassegmentti ja keinot, jolla asiakassegmentti tavoitetaan.
Esimerkkituote testattiin syksyllä 2007. Mukana tuotetestauksessa oli seitsemän henkilöä, joista osa oli Porvoooppaita,
osa Porvoo toursin henkilökuntaa ja osa Porvoon puutarhayhdistyksen väkeä. Tuotetestausta varten laadittiin
kyselylomake, jossa tuotetestaajia pyydettiin arvioimaan puutarhakohteiden sopivuutta, opastusta, laatua ja
saavutettavuutta asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Lisäksi lomakkeessa pyydettiin arvioimaan kokonaistuotetta
aikataulun sekä koetun kokemuksen perusteella. Myös vapaille kommenteille oli tilaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, matkailutuotetta yleisesti ja keskeisenä aiheena myös
tuotekehityksen eri vaiheet. Lisäksi käsitellään puutarhoja harrastuksena, hyvinvoinnin luojana sekä niiden hyödyntämistä
matkailussa. Teoriaosuuden merkittävimpiä asioita hyödynnetään puutarhatuotteen käytännön osuudessa.
Pohdinnassa on mietitty tuotteen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia sekä tuotteen tulevaisuuden
näkymiä. Tuotteen eräitä vahvuuksia ovat monipuolisuus ja vähäinen kilpailu. Toisaalta heikkoudeksi voidaan
sanoa se, että tuote ei sovellu hyvin alle 25 hengen ryhmille. Tuotteella on mahdollisuuksia uudistua vuosittain
ottamalla mukaan uusia kohteita. Tuotteen tulevaisuus näyttää hyvältä.
yhteydessä sovittiin opinnäytetyönä tehtäväksi uusi puutarha-aiheinen matkailutuote yrityksen tarpeisiin. Jo
aiemmin yritys oli saanut asiakaspalautteena toiveita puutarhoihin liittyvistä tuotteista. Puutarhat ja niiden hoito
kiinnostavat ihmisiä paljon, joten tuotteelle on todellista kysyntää.
Puutarhatuotetta varten oli etsittävä yksityisiä puutarhoja Porvoon seudulta, joita lopulta löytyi yhdeksän. Tuotteen
pääidea on, että asiakas valitsee omalle ryhmälleen sopivat kolme – neljä kohdetta, joihin tutustutaan retkipäivän
aikana, sekä lounasravintolan tai kahvilan. Tuote on suunniteltu noin 25 hengen ryhmille, sillä se on yleisin
ryhmäkoko. Tuotteen myyntiä helpottamaan on laadittu tuotekansio, johon on koottu esimerkkituote aikatauluineen
ja hintoineen sekä kaikki puutarhakohteet esittelyineen. Tuotekansiosta asiakaspalvelija voi esitellä kohteita
asiakkaalle ja siten koota yhdessä hänen kanssaan hauskan puutarhakierroksen. Lisäksi tuotteelle on tehty
markkinointisuunnitelma, josta ilmenee tuotteen asiakassegmentti ja keinot, jolla asiakassegmentti tavoitetaan.
Esimerkkituote testattiin syksyllä 2007. Mukana tuotetestauksessa oli seitsemän henkilöä, joista osa oli Porvoooppaita,
osa Porvoo toursin henkilökuntaa ja osa Porvoon puutarhayhdistyksen väkeä. Tuotetestausta varten laadittiin
kyselylomake, jossa tuotetestaajia pyydettiin arvioimaan puutarhakohteiden sopivuutta, opastusta, laatua ja
saavutettavuutta asteikolla erittäin hyvästä erittäin huonoon. Lisäksi lomakkeessa pyydettiin arvioimaan kokonaistuotetta
aikataulun sekä koetun kokemuksen perusteella. Myös vapaille kommenteille oli tilaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, matkailutuotetta yleisesti ja keskeisenä aiheena myös
tuotekehityksen eri vaiheet. Lisäksi käsitellään puutarhoja harrastuksena, hyvinvoinnin luojana sekä niiden hyödyntämistä
matkailussa. Teoriaosuuden merkittävimpiä asioita hyödynnetään puutarhatuotteen käytännön osuudessa.
Pohdinnassa on mietitty tuotteen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia sekä tuotteen tulevaisuuden
näkymiä. Tuotteen eräitä vahvuuksia ovat monipuolisuus ja vähäinen kilpailu. Toisaalta heikkoudeksi voidaan
sanoa se, että tuote ei sovellu hyvin alle 25 hengen ryhmille. Tuotteella on mahdollisuuksia uudistua vuosittain
ottamalla mukaan uusia kohteita. Tuotteen tulevaisuus näyttää hyvältä.