Vaikuttamisviestinnän keinot ja asenteet kunnallisissa kilpailutuksissa : Case Helsingin kaupunki
Nieminen, Sami (2010)
Nieminen, Sami
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291710
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään kartoittamaan Helsingin kaupungin järjestämien palvelujen kilpailuttamiseen liittyvää vaikuttamisviestintää. Opinnäytetyöhön liittyvää kartoitusta tehdään sekä yritysten, vastaavan viraston että poliittisten päättäjien taholta ja kartoituksen lähtökohtana on yritysten käyttämien eri markkinointiviestinnällisten keinojen käyttö, niiden valikoima ja vastaanotto. Opinnäytetyö tehtiin syksyllä 2009, jolloin muun muassa kevään 2007 Eduskuntavaaleihin liittyvä vaalirahakohu oli kuumimmillaan.
Parhaimmillaan tässä opinnäytetyössä pystytään löytämään uusia ja vähintäänkin parantamaan käytössä olevia vaikuttamisviestinnän keinoja. Samalla saadaan kartoitettua yritysten tarvetta vaikuttamisviestinnän koulutukseen tai konsultaatioon. Jos tällaista tarvetta esiintyy, voi siitä syntyä uutta liiketoimintaa.
Opinnäytetyön keskeisin käsite on vaikuttamisviestintä, joka voidaan ymmärtää synonyymiksi lobbaukselle. Yrityksen vaikuttamisviestintä on toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan luottamushenkilöiden ja virkamiesten päätöksentekoon yrityksen kannalta edullisesti.
Julkiset hankinnat ovat säänneltyjä. Julkisen sektorin hankintamenettelyjä säätelee laki julkisista hankinnoista. Lain päätarkoituksena on taata avoimuuden ja syrjimättömyyden periaatteiden noudattamista sekä lisätä kilpailua julkisissa hankinnoissa. Tästä syystä yritysten vaikuttamisviestinnällä on haasteita, koska vastapuolen toimintaa säännellään vahvasti.
Opinnäytetyön empiirinen osa muodostui yritysten mielikuvia kartoittavasta kyselystä sekä kuntapäättäjien teemahaastatteluista. Haastatteluiden ja kyselyn keskeisin osa oli vaikuttamisviestinnän keinot, niiden kohtaaminen, hyväksyttävyys sekä tehokkuus.
Tulosten perusteella vaikuttamisviestinnän keinojen käyttö ja hyväksyttävyys kohtaavat melko hyvin yritysten ja virkamiesten välillä. Haastatteluiden ja kyselyn perusteella voidaan todeta, että poliittisten päättäjien tarpeet ja yritysten toimenpiteet eivät kohtaa: poliittiset päättäjät kaipaisivat ehkä lisää tietoa yritysten keskittyessä enemmän virkamiehiin.
Parhaimmillaan tässä opinnäytetyössä pystytään löytämään uusia ja vähintäänkin parantamaan käytössä olevia vaikuttamisviestinnän keinoja. Samalla saadaan kartoitettua yritysten tarvetta vaikuttamisviestinnän koulutukseen tai konsultaatioon. Jos tällaista tarvetta esiintyy, voi siitä syntyä uutta liiketoimintaa.
Opinnäytetyön keskeisin käsite on vaikuttamisviestintä, joka voidaan ymmärtää synonyymiksi lobbaukselle. Yrityksen vaikuttamisviestintä on toimintaa, jolla pyritään vaikuttamaan luottamushenkilöiden ja virkamiesten päätöksentekoon yrityksen kannalta edullisesti.
Julkiset hankinnat ovat säänneltyjä. Julkisen sektorin hankintamenettelyjä säätelee laki julkisista hankinnoista. Lain päätarkoituksena on taata avoimuuden ja syrjimättömyyden periaatteiden noudattamista sekä lisätä kilpailua julkisissa hankinnoissa. Tästä syystä yritysten vaikuttamisviestinnällä on haasteita, koska vastapuolen toimintaa säännellään vahvasti.
Opinnäytetyön empiirinen osa muodostui yritysten mielikuvia kartoittavasta kyselystä sekä kuntapäättäjien teemahaastatteluista. Haastatteluiden ja kyselyn keskeisin osa oli vaikuttamisviestinnän keinot, niiden kohtaaminen, hyväksyttävyys sekä tehokkuus.
Tulosten perusteella vaikuttamisviestinnän keinojen käyttö ja hyväksyttävyys kohtaavat melko hyvin yritysten ja virkamiesten välillä. Haastatteluiden ja kyselyn perusteella voidaan todeta, että poliittisten päättäjien tarpeet ja yritysten toimenpiteet eivät kohtaa: poliittiset päättäjät kaipaisivat ehkä lisää tietoa yritysten keskittyessä enemmän virkamiehiin.