Child-Friendly approach to instrumental education : The Colourstrings Violin School
Voima, Noora (2010)
Voima, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041909
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Instrumenttiopetuksen varhaisvuodet vaikuttavat olennaisesti lapsen musiikillisen suhteen kehittymiseen. Opettaja kantaa vastuun tämän suhteen rakentamisesta. Unkarilaisen viulupedagogi Geza Szilvayn (1943) luoman Colourstrings metodin tavoitteena on auttaa opettajaa herättämään lapsen kiinnostus musiikin maailmaa kohtaan. Värien, piirustusten, satujen ja leikin kautta lapsen mielenkiinto on helposti ylläpidettävissä vaativiakin teknisiä ja musiikillisia taitoja opettaessa. Colourstrings viulukoulu etenee askel askeleelta lapsen kehityskaaren mukaan, opettaen musiikillisia, teknisiä sekä teoreettisia asioita lapsiläheisellä tavalla. Metodin päämäränä on lapsen kokonaisvaltainen kehittyminen, jossa fyysisiä, emotionaalisia ja älyllisiä osa-alueita vahvistetaan tasapuolisesti. Tämä pyrkimys on yksi useista Colourstrings metodin periaatteista, jotka perustuvat Zolta Kodalyn ajatuksiin.
Tämä opinnäyte pyrkii luomaan kokonaiskuvan Colourstrings metodin filosofiasta sekä viulukoulusta. Tavoitteena on muodostaa kokonaisvaltainen kuva menetelmästä, ensisijaisesti kirjoittajan henkilökohtaista oppimisprosessia vahvistamaan. Aineisto on kerätty analysoimalla Colourstrings materiaalia, viulukoulun opettajan opasta sekä tutkimalla erinäisiä opinnäytteitä aiheesta. Osa aineistosta on peräisin Colourstrings opettajien koulutustapahtumista sekä opetustyön observoinneista. Henkilökohtainen kokemus Colourstrings metodista entisenä oppilaana sekä nykyisenä opettajana on vaikuttanut opinnäytteeni sisältöön.
Instrumenttiopetuksen varhaisvuodet vaikuttavat olennaisesti lapsen musiikillisen suhteen kehittymiseen. Opettaja kantaa vastuun tämän suhteen rakentamisesta. Unkarilaisen viulupedagogi Geza Szilvayn (1943) luoman Colourstrings metodin tavoitteena on auttaa opettajaa herättämään lapsen kiinnostus musiikin maailmaa kohtaan. Värien, piirustusten, satujen ja leikin kautta lapsen mielenkiinto on helposti ylläpidettävissä vaativiakin teknisiä ja musiikillisia taitoja opettaessa. Colourstrings viulukoulu etenee askel askeleelta lapsen kehityskaaren mukaan, opettaen musiikillisia, teknisiä sekä teoreettisia asioita lapsiläheisellä tavalla. Metodin päämäränä on lapsen kokonaisvaltainen kehittyminen, jossa fyysisiä, emotionaalisia ja älyllisiä osa-alueita vahvistetaan tasapuolisesti. Tämä pyrkimys on yksi useista Colourstrings metodin periaatteista, jotka perustuvat Zolta Kodalyn ajatuksiin.
Tämä opinnäyte pyrkii luomaan kokonaiskuvan Colourstrings metodin filosofiasta sekä viulukoulusta. Tavoitteena on muodostaa kokonaisvaltainen kuva menetelmästä, ensisijaisesti kirjoittajan henkilökohtaista oppimisprosessia vahvistamaan. Aineisto on kerätty analysoimalla Colourstrings materiaalia, viulukoulun opettajan opasta sekä tutkimalla erinäisiä opinnäytteitä aiheesta. Osa aineistosta on peräisin Colourstrings opettajien koulutustapahtumista sekä opetustyön observoinneista. Henkilökohtainen kokemus Colourstrings metodista entisenä oppilaana sekä nykyisenä opettajana on vaikuttanut opinnäytteeni sisältöön.