Flow-kokemus pianonsoitossa
Jyrkkä, Joosua (2014)
Jyrkkä, Joosua
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella flow-kokemusta ja sen ilmenemistä pianonsoitossa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten flow-kokemus määritellään teoreettisesti ja mitä ominaispiirteitä tähän käsitteeseen liittyy. Flow-kokemuksen on tehnyt tunnetuksi unkarilainen psykologian professori Mihaly Csíkszentmihályi. Flow on hänen mukaansa henkinen tila, jossa ihminen on henkisesti niin syventynyt luovaan työhön, että hän kokee antavansa parhaansa kyseiseen toimintaan. Tällaiseen huippukokemukseen liittyy voimakas tunne siitä, että suoritettava tehtävä sujuu kuin itsestään ja kokemus on itsessään palkitseva. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin flow´ta edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Vapaan soittotekniikan hankkimisen todettiin olevan tärkeä edellytys flow-kokemuksen saavuttamiselle. Vähintääkin yhtä tärkeänä nousivat esiin musiikkiin uppoutumisen ja keskittymiseen liittyvät kyvyt. Työssä tarkasteltiin pianopedagogien ja joidenkin huippupianistien näkökulmia flow-kokemuksista. Näin selvitettiin, mitä flow-kokemukset ovat nimenomaan pianonsoitossa.
Opinnäytetyössäni tutkin pianonsoittoa flow-kokemusten valossa. Pyrin yhdistelemään omia kokemuksiani tutkimustuloksiini. Totesin, että flow-kokemuksen saavuttaminen pianonsoitossa auttaa kasvamaan muusikkona ja saamaan enemmän iloa soittamisesta. Johtopäätöksenä huomasin, että ymmärtämällä flow-käsite täsmällisesti suhteessa soittamiseen voidaan pianonsoittoon löytää enemmän mielekkyyttä.
Vapaan soittotekniikan hankkimisen todettiin olevan tärkeä edellytys flow-kokemuksen saavuttamiselle. Vähintääkin yhtä tärkeänä nousivat esiin musiikkiin uppoutumisen ja keskittymiseen liittyvät kyvyt. Työssä tarkasteltiin pianopedagogien ja joidenkin huippupianistien näkökulmia flow-kokemuksista. Näin selvitettiin, mitä flow-kokemukset ovat nimenomaan pianonsoitossa.
Opinnäytetyössäni tutkin pianonsoittoa flow-kokemusten valossa. Pyrin yhdistelemään omia kokemuksiani tutkimustuloksiini. Totesin, että flow-kokemuksen saavuttaminen pianonsoitossa auttaa kasvamaan muusikkona ja saamaan enemmän iloa soittamisesta. Johtopäätöksenä huomasin, että ymmärtämällä flow-käsite täsmällisesti suhteessa soittamiseen voidaan pianonsoittoon löytää enemmän mielekkyyttä.