Painajaisia ostosparatiisissa : dekadenssia yleisöille
Laes, Liini (2014)
Laes, Liini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234625
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämishanke. Tarkoituksena on mallintaa prosessit ja verkostot, joita nykytaiteenmuseo Kiasman yleisötyön toteuttaminen projektiluontoisesti Kampin kauppakeskuksessa vaatisi. Tavoitteena on myös kehittää yleisötyöhön innovatiivisia sisältöjä. Työn keskiössä on dekadenssi ja sen ilmeneminen nykypäivänä. Työn tekijällä on paljon hiljaista tietoa taidemuseoalalta koulutuksen, työkokemuksen ja työharjoittelun ansioista.
Nykytilan kartoitus tehtiin desk-top -työskentelynä. Aivoriihessä ideoitiin monialaisessa ryhmässä uusia yleisötyön muotoja, joita opinnäytetyön tekijä kehitti eteenpäin. SWOT -analyysillä kartoitettiin Kiasman ja Kampin kauppakeskuksen mahdolliseen yhteistyöhön liittyviä seikkoja. Lopuksi laadittiin palvelun blueprint. Se on prosessikaavio, joka kuvaa yksityiskohtaisesti palveluprosessia kokonaisuudessaan.
Työn tuloksista käy ilmi, että taideorganisaation ja kaupallisen tahon yhteistyö voi olla haastavaa. Tahojen toimintakulttuurit, arvot ja tavoitteet saattavat poiketa rajusti toisistaan. Onnistuessaan yhteistyö voi olla molempia tyydyttävää. Kauppakeskuksen tyhjien liikehuoneistojen käyttö työpajatoimintaan pyrkisi aktivoimaan yleisöä osallistumaan ja vaikuttamaan. Tulevaisuudessa luominen, tuottaminen ja kuluttaminen sekoittuvat yhä enemmän toisiinsa. Yleisön ja asiakkaan rooli kehittyy passiivisesta aktiivisemmaksi. Näin ollen on syytä löytää eri alojen välille uusia yhteistyömalleja, kontakteja ja innovaatioita. Kulttuurituottajan rooli on olla mahdollistaja ja törmäyttäjä tässä verkostossa.
Nykytilan kartoitus tehtiin desk-top -työskentelynä. Aivoriihessä ideoitiin monialaisessa ryhmässä uusia yleisötyön muotoja, joita opinnäytetyön tekijä kehitti eteenpäin. SWOT -analyysillä kartoitettiin Kiasman ja Kampin kauppakeskuksen mahdolliseen yhteistyöhön liittyviä seikkoja. Lopuksi laadittiin palvelun blueprint. Se on prosessikaavio, joka kuvaa yksityiskohtaisesti palveluprosessia kokonaisuudessaan.
Työn tuloksista käy ilmi, että taideorganisaation ja kaupallisen tahon yhteistyö voi olla haastavaa. Tahojen toimintakulttuurit, arvot ja tavoitteet saattavat poiketa rajusti toisistaan. Onnistuessaan yhteistyö voi olla molempia tyydyttävää. Kauppakeskuksen tyhjien liikehuoneistojen käyttö työpajatoimintaan pyrkisi aktivoimaan yleisöä osallistumaan ja vaikuttamaan. Tulevaisuudessa luominen, tuottaminen ja kuluttaminen sekoittuvat yhä enemmän toisiinsa. Yleisön ja asiakkaan rooli kehittyy passiivisesta aktiivisemmaksi. Näin ollen on syytä löytää eri alojen välille uusia yhteistyömalleja, kontakteja ja innovaatioita. Kulttuurituottajan rooli on olla mahdollistaja ja törmäyttäjä tässä verkostossa.