Terveys pelissä –luentosarjan päivitys
Vainonen, Laura; Tikkanen, Saura (2014)
Vainonen, Laura
Tikkanen, Saura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283627
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää ja uudistaa Espoon kaupungin terveys -pelissä –luennot. Tavoitteena oli tuottaa uudistetut luentomateriaalit sekä uusia luentojen luentosuunnitelma. Tällä oli tarkoitus edistää elintapamuutokseen ja omahoitoon sitoutumista sekä lisätä asiakkaiden tiedon määrää sairauksista ja ennaltaehkäisystä.
Työ on toteutettu toiminnallisena sekä projektimallisena opinnäytetyönä, jonka lähtökohtana on ollut työelämästä noussut tarve uusille luentomateriaaleille. Työn tekeminen aloitettiin kartoittamalla luentojen muutostarvetta. Tämä toteutettiin keräämällä terveydenhoitajien omia vapaamuotoisia mielipiteitä luennoista, seuraamalla luennot ja käymällä läpi alkuperäiset luentomateriaalit. Seuraava vaihe oli teoriatiedon päivittäminen, joka tapahtui keräämällä aiheeseen liittyvää tietoa monipuolisista lähteistä.
Tämän jälkeen koostettiin luentomateriaali ja luentosuunnitelma. Myös tässä vaiheessa terveydenhoitajien mielipiteet otetiin huomioon keräämällä heidän mielipiteitään siihenastisesta opinnäytetyöstä. Osa kehitysehdotuksista toteutettiin, ottaen huomioon työn tavoitteet. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena oli tiivistetty ja selkeytetty luentomateriaali sekä helppokäyttöinen luentosuunnitelma.
Jatkotutkimusaiheiksi valikoitui luentojen kävijämäärän lisäämisen ja kohderyhmän tavoitettavuuden tutkiminen. Myös erilaisten aktivoivien luentomenetelmien ideoiminen ja niiden käytöntöön soveltaminen on tarpeellista. Tulevaisuudessa voidaan myös mahdollisesti kartoittaa luentojen vaikuttavuutta asiakkaiden omahoitoon.
Työ on toteutettu toiminnallisena sekä projektimallisena opinnäytetyönä, jonka lähtökohtana on ollut työelämästä noussut tarve uusille luentomateriaaleille. Työn tekeminen aloitettiin kartoittamalla luentojen muutostarvetta. Tämä toteutettiin keräämällä terveydenhoitajien omia vapaamuotoisia mielipiteitä luennoista, seuraamalla luennot ja käymällä läpi alkuperäiset luentomateriaalit. Seuraava vaihe oli teoriatiedon päivittäminen, joka tapahtui keräämällä aiheeseen liittyvää tietoa monipuolisista lähteistä.
Tämän jälkeen koostettiin luentomateriaali ja luentosuunnitelma. Myös tässä vaiheessa terveydenhoitajien mielipiteet otetiin huomioon keräämällä heidän mielipiteitään siihenastisesta opinnäytetyöstä. Osa kehitysehdotuksista toteutettiin, ottaen huomioon työn tavoitteet. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena oli tiivistetty ja selkeytetty luentomateriaali sekä helppokäyttöinen luentosuunnitelma.
Jatkotutkimusaiheiksi valikoitui luentojen kävijämäärän lisäämisen ja kohderyhmän tavoitettavuuden tutkiminen. Myös erilaisten aktivoivien luentomenetelmien ideoiminen ja niiden käytöntöön soveltaminen on tarpeellista. Tulevaisuudessa voidaan myös mahdollisesti kartoittaa luentojen vaikuttavuutta asiakkaiden omahoitoon.