BRAND DEVELOPMENT IN CHINESE TEA MARKET : Case Company: Lipton
Han, Yuqi (2014)
Han, Yuqi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234676
Tiivistelmä
Aikanaan Kiina on ollut maailman isoin teen kuluttaja ja viejä mutta brändien puute on ollut ongelmallista. Nyt markkinaympäristö ja kuluttajakysyntä ovat muuttuneet, joten vahvan brändin rakentamisesta on tullut vaikea tehtävä kiinalaisille teeyrityksille. Brändin rakentamista tarvitaan, jotta ne erottuvat kilpailijoista ja markkinointiviestintä on aina hyvä keino rakentaa bränditunnettuutta ja hyvää brändi-imagoa kuluttajien suuntaan. Lipton, joka on maailman isoin teebrändi, on esimerkkiyritys. Tutkimusongelma on miten markkinointiviestinnän keinot auttavat Liptonin brändiä kasvamaan ja myös mitkä ovat tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot brändin kehittämiseen nykyisillä Kiinan teemarkkinoilla. Teoriaosan ensimmäisessä osassa keskustellaan brändirakentamisen pääelementeistä ja vaiheista, jonka jälkeen käsitellään erilaisia markkinointiviestinnän keinoja ja näiden merkitystä brändäyksessä. Empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisella (online haastattelu) ja kvantitatiivisella (sähköinen kyselylomake) tutkimusmenetelmällä, jotta saadaan laajempi käsitys aiheesta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekoittamalla erilaisia markkinointiviestinnän keinoja, Lipton on menestyksekkäästi muodostanut kohdeasiakkaiden brändiin liittämiä ajatuksia, tunteita ja arviointeja. Tämän seurauksena Liptonilla on selkeä brändi-identiteetti, erottuva ja haluttu brändi-imago ja myös korkea ostouskollisuus Kiinan markkinoilla. Myynninedistäminen on tärkein markkinointiviestinnän keino kiinalaisten kuluttajien mielestä. Tutkimus antaa ajatuksia, miten Lipton ja kiinalaisten teeyritykset voivat kehittää tulevaisuuden markkinointiviestintää.