Esimiestyö ja alaisen osaamisen kehittyminen : Case Alko Oy
Karvonen, Johanna (2014)
Karvonen, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244739
Tiivistelmä
Nykypäivän nopeasti muuttuvassa ympäristössä menestyminen vaatii yrityksiltä uudistumisen lisäksi nopeaa oppimista. Osaaminen ja sen jatkuva kehittäminen on tullut viime vuosina tärkeäksi kilpailutekijäksi yrityksille. Yksilön oppiminen on kaiken osaamisen lähtökohta. Organisaation kannalta merkityksellistä on se, miten yksilön osaaminen saadaan organisaation käyttöön. Tässä tehtävässä esimies on avainasemassa. Esimies on olennaisessa roolissa tukemassa yksilön oppimisprosessia, kannustamassa esimerkillään, luomassa positiivista ilmapiiriä ja selkiyttämässä oppimisen suuntaa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin osaamisen johtamisen kokonaiskuvaa työntekijöiden näkökulmasta. Erityisesti tarkasteltiin, millainen on esimiehen rooli alaisen osaamisen kehittämisessä. Tarkoituksena oli selvittää sitä, miten esimies voi käytännössä tukea alaistensa osaamisen kehittymistä, sekä tehdä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, joka on Alko Oy. Näkemyksiä selvitettiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla kuusi myyjää ja kolme myymäläpäällikköä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan esimies on tärkeässä asemassa kannustamassa ja tukemassa alaistensa osaamisen kehittymistä. Alaiset kaipaavat esimiehiltään enemmän palautetta, tämä osoittautui tärkeimmäksi osaamisen kehittämisen keinoksi. Alaiset toivovat esimiehiltään yksilöllistä tukea ja enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Alaisten mukaan avoimuus on tärkeimpiä asioita oppimisen edistäjänä. Palavereissa ja kehityskeskusteluissa koetaan olevan tehostamisen varaa. Haastateltavat arvostavat yhä perinteistä koulutusta ja kritisoivat koulutusmuotojen muuttumista. Opinnäytetyön tulosten mukaan myyjät painottavat esimiehen roolissa kykyä innostaa, kannustaa ja antaa palautetta. Esimiehet korostavat myös esimerkin, kuuntelun ja keskustelun merkitystä.
Hyvä osaamisen johtaja kiinnittää huomionsa ihmisten johtamiseen. Valmentava johtaminen olisi hyvä keino tukea alaisen oppimisprosessia. Myymäläpäälliköiden mielestä hyvä lähtökohta osaamisen kehittämiselle olisi lähteä myymälän tarpeista käsin, kartoittamalla millaista osaamisen kehittämistä myymälöissä kaivataan. Koulutusmuodot näyttävät kaipaavan uudistumista. Työntekijät kaipaavat yksilöllisiä koulutusmahdollisuuksia. Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä jokaiselle esimiestyötä tekevälle.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin osaamisen johtamisen kokonaiskuvaa työntekijöiden näkökulmasta. Erityisesti tarkasteltiin, millainen on esimiehen rooli alaisen osaamisen kehittämisessä. Tarkoituksena oli selvittää sitä, miten esimies voi käytännössä tukea alaistensa osaamisen kehittymistä, sekä tehdä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, joka on Alko Oy. Näkemyksiä selvitettiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla kuusi myyjää ja kolme myymäläpäällikköä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan esimies on tärkeässä asemassa kannustamassa ja tukemassa alaistensa osaamisen kehittymistä. Alaiset kaipaavat esimiehiltään enemmän palautetta, tämä osoittautui tärkeimmäksi osaamisen kehittämisen keinoksi. Alaiset toivovat esimiehiltään yksilöllistä tukea ja enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Alaisten mukaan avoimuus on tärkeimpiä asioita oppimisen edistäjänä. Palavereissa ja kehityskeskusteluissa koetaan olevan tehostamisen varaa. Haastateltavat arvostavat yhä perinteistä koulutusta ja kritisoivat koulutusmuotojen muuttumista. Opinnäytetyön tulosten mukaan myyjät painottavat esimiehen roolissa kykyä innostaa, kannustaa ja antaa palautetta. Esimiehet korostavat myös esimerkin, kuuntelun ja keskustelun merkitystä.
Hyvä osaamisen johtaja kiinnittää huomionsa ihmisten johtamiseen. Valmentava johtaminen olisi hyvä keino tukea alaisen oppimisprosessia. Myymäläpäälliköiden mielestä hyvä lähtökohta osaamisen kehittämiselle olisi lähteä myymälän tarpeista käsin, kartoittamalla millaista osaamisen kehittämistä myymälöissä kaivataan. Koulutusmuodot näyttävät kaipaavan uudistumista. Työntekijät kaipaavat yksilöllisiä koulutusmahdollisuuksia. Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä jokaiselle esimiestyötä tekevälle.