Koulu- ja murrosikäisen sekä heidän perheensä voimaannuttava tulohaastattelu : Käytön arviointi ja jatkokehitys
Kilpeläinen, Eeva; Lukin, Ida; Oksanen, Susanna (2013)
Kilpeläinen, Eeva
Lukin, Ida
Oksanen, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244779
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli kehittämistyö ja se on osa ”Tulevaisuus lasten erikoissairaanhoidossa”-hanketta. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat HYKS:n Naisten- ja lastentautien tulosyksikkö sekä Metropolia Ammattikorkeakoulu. HYKS:n Naisten- ja lastentautien tulosyksiköstä yhteistyössä opinnäytetyömme kanssa toimi Lastenklinikan osasto K8, joka on lasten ja nuorten ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut kirurginen osasto. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli Metropolian opiskelijoiden jouluna 2012 valmistuneiden opinnäytetöiden pohjalta tuotettujen voimaannuttavien tulohaastattelulomakkeiden käytön arviointi ja jatkokehittäminen lasten erikoissairaanhoidossa. Rajasimme ikäluokiksi kouluikäiset ja murrosikäiset. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tukea ja edistää lapsen, nuoren ja perheen voimaantumista tulohaastattelutilanteessa. Voimaannuttavien tulohaastattelulomakkeiden arviointi ja jatkokehittäminen perustui kirjallisuuskatsaukseen sekä osasto K8:n työelämäkonsultaatioon. Kirjallisuuskatsauksemme muodostui tieteellisistä tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Siinä käsiteltiin työmme kannalta keskeisiä avainkäsitteitä, kuten voimaantumista sekä lapsen, nuoren ja perheen voimavaroja ja niitä heikentäviä tekijöitä. Konsultoimme osastoa K8 ja arvioimme tulohaastattelulomakkeita tutkimuskysymystemme mukaan, joita olivat tulohaastattelulomakkeiden käyttö ja -hyöty, sisältö, toimivuus sekä kehittämistarpeet. Opinnäytetyömme tuloksena tuotimme jatkokehitetyt, voimaannuttavat tulohaastattelulomakkeet kouluikäiselle lapselle, murrosikäiselle nuorelle sekä heidän perheilleen. Nuoren voimaannuttavassa tulohaastattelulomakkeessa mahdollistui nuoren yksityisyys, sillä tuotimme erilliset lomakkeet nuorelle sekä hänen perheelleen. Perheen voimavarat ja niitä heikentävät tekijät ovat merkittävä tekijä lapsen ja nuoren voimaantumisessa, joten laajensimme vanhempia koskevaa kysymysosiota molemmissa lomakkeissa. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, että voimaannuttavan lomakkeen käyttöönotossa on vielä hoitohenkilökunnalla haasteita. Voimavarojen selvittäminen ja tukeminen edistää lapsen/nuoren elämänhallintaa haastavissa tilanteissa, esimerkiksi sairastuessa. Jatkokehityshaasteena on lomakkeiden arvioiminen käyttäjäkokemusten perusteella. Toisena haasteena nousi esiin hoitohenkilökunnan koulutus lomakkeiden käytöstä ja voimaantumisen merkityksestä.