Teatteri-ilmaisun ohjaajan materiaalilaukku : matkakumppanina työkentällä
Tanskanen, Emmi (2014)
Tanskanen, Emmi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244790
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii materiaalien käyttöä ilmiönä teatterityössä. Tutkimuskohteena on konkreettinen materiaalilaukku teatteri-ilmaisun ohjaajan apuvälineenä. Kirjoittaja lähestyi aihetta tutkimuskysymyksellä: mitä teatteritoiminnassa käytettävä materiaali voisi olla? Materiaalilla tekijä tarkoittaa konkreettisia esineitä, puvustusta, rekvisiittaa, kuvia, tekstejä ja askarteluvälineitä. Opinnäytetyö esittelee yhden esimerkin materiaalikokonaisuudesta, jota voi käyttää ohjaamisen apuvälineenä. Esimerkkikokonaisuus on koottu matkalaukun muotoon.
Materiaalikokonaisuus on henkilökohtainen työkalu tekijälleen. Koottu materiaali ei ole kaikenkattava vaan henkilökohtaisesti valittu. Mikään materiaali ei sovi joka työtilanteeseen vaan materiaalikokonaisuutta tulee muokata tilannekohtaisesti. Laukun käyttämistä tukemaan kehittyi Materiaalilaukku – menetelmä. Teatterimatkalaukku ja menetelmä ovat välineitä sekä ryhmän kanssa toimimiseen että ohjaajan itsenäiseen työskentelyyn. Menetelmä sisältää tehtävänantoja, joiden avulla ryhmänohjaaja voi koota työnsä tarpeisiin vastaavan materiaalikokonaisuuden. Menetelmä luonnostelee myös, miten materiaalia voi käyttää oman työn suunnitteluun ja reflektointiin.
Opinnäytetyössä teatteri-ilmaisun ohjaaja näyttäytyy materiaalin kokoajana sekä siten toimintaympäristön järjestäjänä. Materiaalia tarkastellaan ryhmänohjauksellisesta näkökulmasta. Viitekehyksenä ovat oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja käsittelevä kirjallisuus sekä materian käytänteitä teatterin kontekstissa tarkasteleva kirjallisuus. Lähdeaineistoon kuuluvat tekijän pitämät työpajat, joiden osallistujat olivat teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijoita. Työpajat syventyivät tarkastelemaan erilaisia materiaaleja ja niiden vaikutusta teatterityöskentelyyn.
Materiaalikokonaisuus on henkilökohtainen työkalu tekijälleen. Koottu materiaali ei ole kaikenkattava vaan henkilökohtaisesti valittu. Mikään materiaali ei sovi joka työtilanteeseen vaan materiaalikokonaisuutta tulee muokata tilannekohtaisesti. Laukun käyttämistä tukemaan kehittyi Materiaalilaukku – menetelmä. Teatterimatkalaukku ja menetelmä ovat välineitä sekä ryhmän kanssa toimimiseen että ohjaajan itsenäiseen työskentelyyn. Menetelmä sisältää tehtävänantoja, joiden avulla ryhmänohjaaja voi koota työnsä tarpeisiin vastaavan materiaalikokonaisuuden. Menetelmä luonnostelee myös, miten materiaalia voi käyttää oman työn suunnitteluun ja reflektointiin.
Opinnäytetyössä teatteri-ilmaisun ohjaaja näyttäytyy materiaalin kokoajana sekä siten toimintaympäristön järjestäjänä. Materiaalia tarkastellaan ryhmänohjauksellisesta näkökulmasta. Viitekehyksenä ovat oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja käsittelevä kirjallisuus sekä materian käytänteitä teatterin kontekstissa tarkasteleva kirjallisuus. Lähdeaineistoon kuuluvat tekijän pitämät työpajat, joiden osallistujat olivat teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijoita. Työpajat syventyivät tarkastelemaan erilaisia materiaaleja ja niiden vaikutusta teatterityöskentelyyn.