Suomalaisen ja kiinalaisen yrityskulttuurin kohtaaminen : ohjeita Kiinaan lähteville suomalaisyrityksille
Junno, Jani (2014)
Junno, Jani
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244823
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjeistus Kiinan markkinoille haluaville suomalaisyrityksille, ja luoda ymmärrystä kiinalaisesta kulttuurista ja yritysmaailmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin myös suomalaisen ja kiinalaisen yrityskulttuurien eroja.
Työn toisessa luvussa käsiteltiin suomalaisen ja kiinalaisen yrityskulttuurin erovaisuuksia verkostoitumisen, neuvottelujen ja johtamisen näkökulmasta. Suhteiden solmimisessa havaittiin merkittäviä eroja verkostoitumistavoissa ja motiiveissa. Neuvottelujen osalta havaittiin merkittäviä toiminnallisia eroja, kuten henkilösuhteiden merkityksen korostaminen, sekä ajankäyttö neuvotteluissa. Johtamisen osalta puolestaan havaittiin kiinalaisten korostavan auktoriteettien kunnioittamista.
Prudukti toteutettiin etsimällä taustatietoa kirjoista ja sähköisistä lähteistä. Työn tarkoituksena oli antaa kokonaiskuva Kiinassa toimimisesta ja luoda ohjeistuksesta yleispatevä, jotta se palvelisi mahdollisimman montaa yritystä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että suomalainen ja kiinalainen yrityskulttuuri ovat hyvin erilaisia. Menestyäkseen kiinalaisilla markkinoilla suomalaisen yrityksen on toimittava kiinalaisen businesskulttuurin pelisäännöillä. Kiinalaiset perustavat yritystoimintansa aina luottamuksen varaan, minkä vuoksi luottamuksen saavuttaminen on suomalaiselle yritykselle ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyön liitteenä olevassa ohjeistuksessa on tiivistetty toisessa luvussa käsiteltyä aineistoa. Ohjeistuksessa on pyritty antamaan neuvoja, kuinka Kiinassa kannattaa verkostoitua, käydä neuvotteluita sekä minkälainen on kiinalainen johtamiskulttuuri.
Työn toisessa luvussa käsiteltiin suomalaisen ja kiinalaisen yrityskulttuurin erovaisuuksia verkostoitumisen, neuvottelujen ja johtamisen näkökulmasta. Suhteiden solmimisessa havaittiin merkittäviä eroja verkostoitumistavoissa ja motiiveissa. Neuvottelujen osalta havaittiin merkittäviä toiminnallisia eroja, kuten henkilösuhteiden merkityksen korostaminen, sekä ajankäyttö neuvotteluissa. Johtamisen osalta puolestaan havaittiin kiinalaisten korostavan auktoriteettien kunnioittamista.
Prudukti toteutettiin etsimällä taustatietoa kirjoista ja sähköisistä lähteistä. Työn tarkoituksena oli antaa kokonaiskuva Kiinassa toimimisesta ja luoda ohjeistuksesta yleispatevä, jotta se palvelisi mahdollisimman montaa yritystä.
Opinnäytetyössä havaittiin, että suomalainen ja kiinalainen yrityskulttuuri ovat hyvin erilaisia. Menestyäkseen kiinalaisilla markkinoilla suomalaisen yrityksen on toimittava kiinalaisen businesskulttuurin pelisäännöillä. Kiinalaiset perustavat yritystoimintansa aina luottamuksen varaan, minkä vuoksi luottamuksen saavuttaminen on suomalaiselle yritykselle ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyön liitteenä olevassa ohjeistuksessa on tiivistetty toisessa luvussa käsiteltyä aineistoa. Ohjeistuksessa on pyritty antamaan neuvoja, kuinka Kiinassa kannattaa verkostoitua, käydä neuvotteluita sekä minkälainen on kiinalainen johtamiskulttuuri.