Mielikuvani päihteistä -kortit : Vuorovaikutus ja virittävä valistus ehkäisevän päihdetyön menetelmänä
Junikka, Tea (2014)
Junikka, Tea
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244791
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä arvioin ja kehitän ehkäisevän huumetyön jo pilotoituja menetelmäkortteja. Tavoitteena oli tuotteistaa järjestölle kolmannet menetelmäkortit graafista suunnittelua ja painoa vaille valmiiksi tuotteeksi.
Työssä on tutkittu ja arvioitu menetelmäkorttien toimivuutta eri ryhmätilanteissa, eri kohderyhmien kanssa, sekä tämän perusteella luotu ohjeistus korttien käyttöön. Teoriapohjassa käsittelen ehkäisevää päihdetyötä ja sen muotoja ja laatutehtäviä, sekä ajankohtaisia päihteiden käyttöön liittyviä tutkimuksia.
Ehkäisevää päihdetyötä toteutetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa, nuorisotyössä, kouluissa, oppilaitoksissa, seurakunnissa ja eri järjestöissä. Opinnäytetyöstä muodostunutta menetelmää voidaan käyttää kaikissa näissä toimijoissa. Työ tuo lisäarvoa ehkäisevän päihdetyön menetelmiin uudenlaisella tyylillään, jossa ohjaajaa ei käytännössä ole. Työtä voidaan hyödyntää samankaltaisissa tutkimuksissa, joissa pääpaino on ehkäisevässä päihdetyössä ja menetelmän arvioinnissa.
Menetelmäkorttien toimintatyylissä keskitytään ehkäisevän päihdetyön tekemiseen vuorovaikutuksen kautta, nuoria osallistaen, joten virittävän valistuksen menetelmä on vahvasti esillä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi YAD Youth Against Drugs ry. Opinnäytetyö toimi yhtenä tutkimuksena heidän tavoitteensa täyttämiseksi luoda uusia testattuja ja tutkittuja päihdekasvatusmenetelmiä nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten käyttöön.
Menetelmän arvioinnissa käytän tapaustutkimusta. Aineiston keruussa käytän perusmenetelmiä, eli omaa havainnointia sekä arviointilomakkeita. Ehkäisevän huumetyön selvittämisessä käytän teema-haastattelua.
Työssä on tutkittu ja arvioitu menetelmäkorttien toimivuutta eri ryhmätilanteissa, eri kohderyhmien kanssa, sekä tämän perusteella luotu ohjeistus korttien käyttöön. Teoriapohjassa käsittelen ehkäisevää päihdetyötä ja sen muotoja ja laatutehtäviä, sekä ajankohtaisia päihteiden käyttöön liittyviä tutkimuksia.
Ehkäisevää päihdetyötä toteutetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa, nuorisotyössä, kouluissa, oppilaitoksissa, seurakunnissa ja eri järjestöissä. Opinnäytetyöstä muodostunutta menetelmää voidaan käyttää kaikissa näissä toimijoissa. Työ tuo lisäarvoa ehkäisevän päihdetyön menetelmiin uudenlaisella tyylillään, jossa ohjaajaa ei käytännössä ole. Työtä voidaan hyödyntää samankaltaisissa tutkimuksissa, joissa pääpaino on ehkäisevässä päihdetyössä ja menetelmän arvioinnissa.
Menetelmäkorttien toimintatyylissä keskitytään ehkäisevän päihdetyön tekemiseen vuorovaikutuksen kautta, nuoria osallistaen, joten virittävän valistuksen menetelmä on vahvasti esillä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi YAD Youth Against Drugs ry. Opinnäytetyö toimi yhtenä tutkimuksena heidän tavoitteensa täyttämiseksi luoda uusia testattuja ja tutkittuja päihdekasvatusmenetelmiä nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten käyttöön.
Menetelmän arvioinnissa käytän tapaustutkimusta. Aineiston keruussa käytän perusmenetelmiä, eli omaa havainnointia sekä arviointilomakkeita. Ehkäisevän huumetyön selvittämisessä käytän teema-haastattelua.