Addiktiivisuus ja toistokäyttäytyminen videopeleissä
Peltola, Unna (2014)
Peltola, Unna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii erilaisia psykologisia perusteita pelaamiseen ja pelaamisen aiheuttamaan riippuvuuteen. Aiheesta on useita tutkimuksia, mutta niissä on ristiriitaisuuksia ja yksikään niistä ei ole kaikenkattava.
Työ esittelee erilaisia syitä pelata videopelejä - ei kaikkia, mutta niitä joita pidettiin erityisen tärkeänä. Niihin kuuluvat palkitseminen, eskapismi, haaste, aika, kustomointi, rutiini, tavoitteet ja sosiaaliset tarpeet. Niiden vaikutukset voivat olla harmittomia, mutta ne ovat riippuvuutta aiheuttavia ja siten voivat edistää muita ongelmia. Työssä tutkitaan tällaisen käytöksen taustalla olevaa psykologiaa, joka sisältää motivaation, motiivit ja oppimisprosessit. Motivaation eri muodot vaikuttavat merkittävästi pelaamisen jatkumiseen.
Videopeliriippuvuudesta ja sen luonteesta ei ole yksimielisyyttä. Lääkärit, huolestuneet vanhemmat ja pelikehittäjät ponnistelevat löytämään selityksiä, määritelmiä ja hoitokeinoja. Videopeliriippuvuudesta tekee erityisen hankalan se, että pelaamisen määrää on vaikea kontrolloida ja sitä ei oteta vakavasti.
Tämä opinnäytetyö havainnollistaa riippuvuuden syntymisen syitä flash-pohjaisen videopelin Marvel Avengers Alliance pohjalta, joka tarjoaa hyviä esimerkkejä riippuvuuden syntymiselle. Merkittävimmät syyt addiktiiviselle käyttäytymiselle olivat sen palkinnot, sosiaaliset järjestelmät sekä ajan ja rutiinien käyttö.
Työ esittelee erilaisia syitä pelata videopelejä - ei kaikkia, mutta niitä joita pidettiin erityisen tärkeänä. Niihin kuuluvat palkitseminen, eskapismi, haaste, aika, kustomointi, rutiini, tavoitteet ja sosiaaliset tarpeet. Niiden vaikutukset voivat olla harmittomia, mutta ne ovat riippuvuutta aiheuttavia ja siten voivat edistää muita ongelmia. Työssä tutkitaan tällaisen käytöksen taustalla olevaa psykologiaa, joka sisältää motivaation, motiivit ja oppimisprosessit. Motivaation eri muodot vaikuttavat merkittävästi pelaamisen jatkumiseen.
Videopeliriippuvuudesta ja sen luonteesta ei ole yksimielisyyttä. Lääkärit, huolestuneet vanhemmat ja pelikehittäjät ponnistelevat löytämään selityksiä, määritelmiä ja hoitokeinoja. Videopeliriippuvuudesta tekee erityisen hankalan se, että pelaamisen määrää on vaikea kontrolloida ja sitä ei oteta vakavasti.
Tämä opinnäytetyö havainnollistaa riippuvuuden syntymisen syitä flash-pohjaisen videopelin Marvel Avengers Alliance pohjalta, joka tarjoaa hyviä esimerkkejä riippuvuuden syntymiselle. Merkittävimmät syyt addiktiiviselle käyttäytymiselle olivat sen palkinnot, sosiaaliset järjestelmät sekä ajan ja rutiinien käyttö.