NAISTEN VAATTEIDEN SISÄÄNOSTAJANA AROLA OY:SSÄ
Kuokkanen, Anne (2006)
Kuokkanen, Anne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tehdä kajaanilaiseen vaatealan yritykseen Arolaan ohjeistus, joka auttaa ostotoimintaa aloittavaa henkilöä perehtymään työhönsä naisten osastolla. Tähän saakka yritykseltä tällainen ohjeistus on puuttunut. Samalla työn tarkoituksena oli kehittää sisäänostajan työtä ja tuoda nykyiseen ostotoimintaan uusia näkökulmia.
Ostotoiminta on vaatealan vähittäiskauppaa harjoittavalle yritykselle tärkein toiminto. Sen tehtävänä on tyydyttää myynnin tarpeet mahdollisimman hyvin ja liikeidean mukaisesti. Asiakas on kaiken toiminnan lähtökohta. Kaupan on tehtävä asiakkaan kannalta oikeita ratkaisuja ostotoiminnassa. Ostojen onnistumisella on myös suora vaikutus yrityksen kannattavuuteen.
Teoriaosuus käsittelee ostotoiminnan roolia osana yrityksen liiketoimintaa. Ostotoimintaan vaikuttavina tekijöinä selvitetään asiakkaiden ja kohderyhmien tärkeä asema. Muita ostotoimintaan liittyviä asioita ovat valikoimien suunnittelu ja tavarantoimittajien valinta sekä kilpailutilanteen jatkuva seuranta. Vaatetusalalla muodilla on erityisasemansa ja opinnäytetyössä tätä mekanismia käsitellään myös. Teoriaosuus sisältää hyödyllistä tietoa ja sitä voi soveltaa yrityksen käytännön ostotoimintaan.
Opinnäytetyön varsinainen perehdyttävä osuus on konkreettisten ostotapahtumien selvittäminen eli miten ostaja työtään tekee Arolan naisten osastolla. Muotimessujen, ostopäivien ja ostotilanteiden kuvaaminen kertoo sisäänostajan työn arjesta. Ostajan työhön ei ole varsinaista koulutusta. Kaupallinen koulutus antaa hyvän perustan käytännön alalle, mutta kokemus syntyy työtä tekemällä.
Ostotoiminta on vaatealan vähittäiskauppaa harjoittavalle yritykselle tärkein toiminto. Sen tehtävänä on tyydyttää myynnin tarpeet mahdollisimman hyvin ja liikeidean mukaisesti. Asiakas on kaiken toiminnan lähtökohta. Kaupan on tehtävä asiakkaan kannalta oikeita ratkaisuja ostotoiminnassa. Ostojen onnistumisella on myös suora vaikutus yrityksen kannattavuuteen.
Teoriaosuus käsittelee ostotoiminnan roolia osana yrityksen liiketoimintaa. Ostotoimintaan vaikuttavina tekijöinä selvitetään asiakkaiden ja kohderyhmien tärkeä asema. Muita ostotoimintaan liittyviä asioita ovat valikoimien suunnittelu ja tavarantoimittajien valinta sekä kilpailutilanteen jatkuva seuranta. Vaatetusalalla muodilla on erityisasemansa ja opinnäytetyössä tätä mekanismia käsitellään myös. Teoriaosuus sisältää hyödyllistä tietoa ja sitä voi soveltaa yrityksen käytännön ostotoimintaan.
Opinnäytetyön varsinainen perehdyttävä osuus on konkreettisten ostotapahtumien selvittäminen eli miten ostaja työtään tekee Arolan naisten osastolla. Muotimessujen, ostopäivien ja ostotilanteiden kuvaaminen kertoo sisäänostajan työn arjesta. Ostajan työhön ei ole varsinaista koulutusta. Kaupallinen koulutus antaa hyvän perustan käytännön alalle, mutta kokemus syntyy työtä tekemällä.