TIME-hitsausmenetelmän soveltuvuus ja kustannukset roottoreiden hitsauksessa
Kemppainen, Janne (2014)
Kemppainen, Janne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164395
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia TIME-hitsausmenetelmän soveltuvuutta roottoreiden hitsauksessa ja vertailla hitsauskustannuksia vanhan menetelmän kanssa. Työ tehtiin Transtech OY:lle. Nykyisin Transtech Oy:ssä roottoreiden hitsaaminen tapahtuu ikääntyneellä jauhekaarilaitteistolla.
TIME-menetelmän soveltuvuutta testattiin kahdella eri koehitsauksella. Ensimmäisessä testattiin menetelmän soveltuvuutta roottoreiden aihioiden malliseen koekappaleeseen. Hitsaus suoritettiin v-railoon, joka oli tehty vastaamaan aihioiden railoa. Toinen hitsaus suoritettiin u-railoon, joita myös löytyy roottoreiden aihioista. Testikappaleena toimi kaksi levyä, joissa molemmissa puolikas u-railo. Levymalli mahdollisti lisätestauksen. Molemmat hitsaukset olivat onnistuneita.
Koehitsatuille kappaleille suoritettiin ainetta rikkomattomat testit Transtechilla, ja ainetta rikkovat kokeet suoritettiin Metlab OY:ssä. Kokeiden tulokset olivat hyväksyttyjä, ja hitsinlaatu oli erinomaista. TIME-menetelmä soveltuu hyvin roottoreiden hitsaukseen.
Hitsauskustannuksia tarkasteltiin teorian pohjalta ja mietittiin, mitä kaikkea uutta investoitavaa tarvitaan, jos TIME-menetelmää aletaan käyttää tuotannossa. Myös työntekijöiden mielipiteet otettiin huomioon investointeja suunniteltaessa. Kyseisten investointien kannattavuutta pohdittiin ja päätelmät suoritettiin.
Nykyisen tilauskannan pysyessä samana on järkevää investoida uusiin laitteisiin ja täten varmistaa sujuva tuotanto. Jos roottoreiden kysyntä on hiipumaan päin, ei kyseisiin investointeihin kannata ryhtyä.
TIME-menetelmän soveltuvuutta testattiin kahdella eri koehitsauksella. Ensimmäisessä testattiin menetelmän soveltuvuutta roottoreiden aihioiden malliseen koekappaleeseen. Hitsaus suoritettiin v-railoon, joka oli tehty vastaamaan aihioiden railoa. Toinen hitsaus suoritettiin u-railoon, joita myös löytyy roottoreiden aihioista. Testikappaleena toimi kaksi levyä, joissa molemmissa puolikas u-railo. Levymalli mahdollisti lisätestauksen. Molemmat hitsaukset olivat onnistuneita.
Koehitsatuille kappaleille suoritettiin ainetta rikkomattomat testit Transtechilla, ja ainetta rikkovat kokeet suoritettiin Metlab OY:ssä. Kokeiden tulokset olivat hyväksyttyjä, ja hitsinlaatu oli erinomaista. TIME-menetelmä soveltuu hyvin roottoreiden hitsaukseen.
Hitsauskustannuksia tarkasteltiin teorian pohjalta ja mietittiin, mitä kaikkea uutta investoitavaa tarvitaan, jos TIME-menetelmää aletaan käyttää tuotannossa. Myös työntekijöiden mielipiteet otettiin huomioon investointeja suunniteltaessa. Kyseisten investointien kannattavuutta pohdittiin ja päätelmät suoritettiin.
Nykyisen tilauskannan pysyessä samana on järkevää investoida uusiin laitteisiin ja täten varmistaa sujuva tuotanto. Jos roottoreiden kysyntä on hiipumaan päin, ei kyseisiin investointeihin kannata ryhtyä.