Simulaattoriopetus koneopetuksen tukena
Kivimäki, Tuomo; Roivanen, Kai (2014)
Kivimäki, Tuomo
Roivanen, Kai
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244805
Tiivistelmä
Metsäalalla simulaattori on ollut opetuksen tukena jo kauan. Simulaattoriopetus on oletetusti lisääntymässä metsäalan koulutuksessa, sillä simulaattoriopetus on halvempaa kuin oikeilla koneilla opettaminen, niin käyttökustannusten kuin opiskelijoiden mahdollisten virheiden ja vahinkojen vuoksi. Kehittämishankkeen aiheena oli simulaattoriopetus koneopetuksen tukena. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää simulaattoriopetusta toisen asteen koulutuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa metsäkoneen kuljettaja opetuksen ja autohakkurin kuljettaja- ja käyttökoulutuksen simulaatio-opetukseen osallistuneiden opiskelu kokemuksia simulaatio-opetuksesta. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten opiskelijat kokivat metsäkonesimulaatio-opetuksen vaikuttavan oppimiseensa?
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn osallistui oppilaita Tampereen seudun ammattiopiston metsäkoneenkuljettajakoulutuksesta sekä oppilaita autohakkurin kuljettaja- ja käyttökoulutuksesta yhteensä 61 kpl. Opiskelijat vastasivat kyselyyn kootusti ryhmänohjauksen tunnilla vapaaehtoisesti, ajatuksena oli, että näin saadaan kuitenkin mahdollisimman suuri vastaajajoukko.
Tutkimuksen perusteella oppilaat ovat mielestään osanneet hyödyntää oppimiaan taitoja todellisissa olosuhteissa metsässä ja pitivät simulaattoriopetusta aidon tuntuisena. Oppilaat pitävät simulaattoria opetusvälineenä eivätkä pelinä. Harjoituksia opiskelijat halusivat tehdä mieluummin itsenäisesti kuin ohjatusti. Tulosten perusteella oppilaitoksen simulaattoriopetus on rentoa.
Tutkimuksen tulosten perusteella simulaatio-opetusta voidaan lisätä nykyistä määrää isommaksi. Opiskelijat ovat hyötyneet simulaattoriopetuksesta aloittaessaan opinnot metsässä oikealla koneella. Simulaattori on opetusväline, joka tukee oppilaan oppimista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselyyn osallistui oppilaita Tampereen seudun ammattiopiston metsäkoneenkuljettajakoulutuksesta sekä oppilaita autohakkurin kuljettaja- ja käyttökoulutuksesta yhteensä 61 kpl. Opiskelijat vastasivat kyselyyn kootusti ryhmänohjauksen tunnilla vapaaehtoisesti, ajatuksena oli, että näin saadaan kuitenkin mahdollisimman suuri vastaajajoukko.
Tutkimuksen perusteella oppilaat ovat mielestään osanneet hyödyntää oppimiaan taitoja todellisissa olosuhteissa metsässä ja pitivät simulaattoriopetusta aidon tuntuisena. Oppilaat pitävät simulaattoria opetusvälineenä eivätkä pelinä. Harjoituksia opiskelijat halusivat tehdä mieluummin itsenäisesti kuin ohjatusti. Tulosten perusteella oppilaitoksen simulaattoriopetus on rentoa.
Tutkimuksen tulosten perusteella simulaatio-opetusta voidaan lisätä nykyistä määrää isommaksi. Opiskelijat ovat hyötyneet simulaattoriopetuksesta aloittaessaan opinnot metsässä oikealla koneella. Simulaattori on opetusväline, joka tukee oppilaan oppimista.