Ohjausvideo Hatanpään sairaalan Leiko24 yksikölle
Lehtola, Karoliina; Viljanen, Tuuli (2014)
Lehtola, Karoliina
Viljanen, Tuuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausvideo Hatanpään sairaalaan Leiko24 yk-sikölle potilasohjaukseen. Aihe oli työelämälähtöinen Hatanpään Leiko24 yksiköltä. Opinnäytetyömme oli tuotokseen painottuva, johon sisältyi teoriaosuus ja tuotoksena ohjausvideo.
Leiko, eli leikkaukseen kotoa, tarkoittaa toimintamallia, jossa potilas valmistautuu toi-menpiteeseen kotona ja tulee toimenpideaamuna suoraan yksikköön. Leiko-toimintamalli on tullut Suomeen 2000-luvulla. Suomen terveyspoliittisena tavoitteena on tulevaisuutta ajatellen avohoidon lisääminen ja tarpeettoman laitoshoidon vähentäminen. Leiko-toimintamalli vähentää sairaalassaoloaikaa ja pienentää infektioriskejä. Lisäksi toiminta on kustannustehokasta. Henkilöstöresurssit ovat pieniä ja potilasmäärät kasvavat. Tämän takia ohjausajat lyhenevät, mutta tiedontarve potilailla kasvaa. Leiko-potilaiden tulisi olla itsestään ohjautuvia ja huolehtia toimenpiteeseen valmistautumisesta kotona, siksi heidän hyvä ohjaaminen on tärkeää. Potilas tarvitsee tietoa, jotta hän osaa hoitaa itseään oikein.
Oppimateriaalin käyttäminen ohjauksen tukena on yleistynyt. Oppimateriaalina videon käyttäminen on hyvä niille potilaille, joiden on hankalaa lukea kirjallista materiaalia. Sähköisessä muodossa olevaa videota voi aina palata uudelleen katsomaan, sillä kaikki tieto ei välttämättä jäsenny heti ensimmäisellä katselukerralla.
Tuotoksena syntyi ohjausvideo, joka tehtiin Windowsin Movie Maker-sovelluksen avul-la. Videossa käytettiin still-kuvia Hatanpään kantasairaalan Leiko24 yksiköstä. Videossa kuvat etenevät johdonmukaisesti kertojan äänen kertomana. Jaoimme videon kahteen osaan: toimenpiteeseen valmistautumiseen ja toimenpidepäivään. Videon sisältö oli luotu yhteistyössä Leiko24 yksikön kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä ohjausvideo, jonka avulla voidaan parantaa potilaan ohjauksen laatua. Tavoitteena oli taata kaikille suomenkielisille potilaille tasavertainen tiedonsaanti. Lisäksi tavoitteena oli lisätä omaa ammatillista tietämystämme Leiko-toiminnasta, preoperatiivisesta ohjauksesta ja opetusmateriaalin tekemisestä. Kehittä-misehdotuksena on tutkia, miten opinnäytetyön tuotos palvelee Leiko24 yksikön potilai-ta. Tämän voisi tehdä kyselytutkimuksen avulla. Tulosten pohjalta tuotosta voisi muo-kata potilaille heidän tarpeita ja toiveita vastaavaksi.
Leiko, eli leikkaukseen kotoa, tarkoittaa toimintamallia, jossa potilas valmistautuu toi-menpiteeseen kotona ja tulee toimenpideaamuna suoraan yksikköön. Leiko-toimintamalli on tullut Suomeen 2000-luvulla. Suomen terveyspoliittisena tavoitteena on tulevaisuutta ajatellen avohoidon lisääminen ja tarpeettoman laitoshoidon vähentäminen. Leiko-toimintamalli vähentää sairaalassaoloaikaa ja pienentää infektioriskejä. Lisäksi toiminta on kustannustehokasta. Henkilöstöresurssit ovat pieniä ja potilasmäärät kasvavat. Tämän takia ohjausajat lyhenevät, mutta tiedontarve potilailla kasvaa. Leiko-potilaiden tulisi olla itsestään ohjautuvia ja huolehtia toimenpiteeseen valmistautumisesta kotona, siksi heidän hyvä ohjaaminen on tärkeää. Potilas tarvitsee tietoa, jotta hän osaa hoitaa itseään oikein.
Oppimateriaalin käyttäminen ohjauksen tukena on yleistynyt. Oppimateriaalina videon käyttäminen on hyvä niille potilaille, joiden on hankalaa lukea kirjallista materiaalia. Sähköisessä muodossa olevaa videota voi aina palata uudelleen katsomaan, sillä kaikki tieto ei välttämättä jäsenny heti ensimmäisellä katselukerralla.
Tuotoksena syntyi ohjausvideo, joka tehtiin Windowsin Movie Maker-sovelluksen avul-la. Videossa käytettiin still-kuvia Hatanpään kantasairaalan Leiko24 yksiköstä. Videossa kuvat etenevät johdonmukaisesti kertojan äänen kertomana. Jaoimme videon kahteen osaan: toimenpiteeseen valmistautumiseen ja toimenpidepäivään. Videon sisältö oli luotu yhteistyössä Leiko24 yksikön kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä ohjausvideo, jonka avulla voidaan parantaa potilaan ohjauksen laatua. Tavoitteena oli taata kaikille suomenkielisille potilaille tasavertainen tiedonsaanti. Lisäksi tavoitteena oli lisätä omaa ammatillista tietämystämme Leiko-toiminnasta, preoperatiivisesta ohjauksesta ja opetusmateriaalin tekemisestä. Kehittä-misehdotuksena on tutkia, miten opinnäytetyön tuotos palvelee Leiko24 yksikön potilai-ta. Tämän voisi tehdä kyselytutkimuksen avulla. Tulosten pohjalta tuotosta voisi muo-kata potilaille heidän tarpeita ja toiveita vastaavaksi.