RAVINTOLA MANGON PEREHDYTTÄMISOPAS
Manninen, Heli; Rohtvee, Kaire (2007)
Manninen, Heli
Rohtvee, Kaire
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051954
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kaksi erillistä osaa, joista ensimmäisessä käsitellään perehdyttämisen
käsitettä, etuja ja merkitystä sekä tutkimuksellista osuutta. Toisessa osassa on HC Kuusamon
Tropiikin ravintola Mangon perehdyttämisosio. Kokonaisuudessaan perehdyttämisopas on liiketaloudellisesti
ja laadullisesti välttämätön ravintola-osaston toiminnan kannalta.
Perehdyttäminen on uuden työtekijän tutustuttamista työpaikan toimintaan, tehtäviin, työolosuhteisiin,
työympäristöön ja henkilöstöön suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Perehdyttäminen edistää
työn oppimista täydentämällä jo olemassa olevia tietoja ja taitoja. Perehdyttämisen avulla työn tulos
ja laatu paranevat, asenne työpaikkaa ja työtä kohtaan muodostuvat myönteisemmäksi ja virheet,
tapaturmat ja poissaolot vähenevät.
HC KuusamonTropiikin ravintola Mangosta puuttui varsinainen perehdyttämismateriaali. Työltä
haluttiin tämänhetkisiä tarpeita vastaavaa aineistoa, jota voidaan käyttää heti mm. uusien työssäoppijoiden
perehdyttämisessä. Keskeisimmiksi perehdyttämisen aiheiksi osoittautuivat organisaatio
ja henkilöstöasiat, työvuorokuvaukset, velvollisuudet, asiakasryhmät ja – palvelu.
Tutkimuksessa tulee esille, että perehdyttämiseen tulisi panostaa enemmän jo alkuvaiheessa, ennen
työässäoppimisjakson/ työsuhteen varsinaista alkamista. Ravintola-alalla perehdyttämisen
merkitys korostuu, koska ala on hyvin naisvaltainen ja sijaisten tarve erilaisten virkavapaiden ja
äitiyslomien myötä suuri.
Kuusamon Tropiikin ravintola Mangon perehdyttämismateriaali on nyt sähköisessä muodossa oleva
sekä nykyaikainen ja helppolukuinen. Ravintola-osaston tekemät päivitykset materiaaliin aloitetaan
vuonna 2007.
käsitettä, etuja ja merkitystä sekä tutkimuksellista osuutta. Toisessa osassa on HC Kuusamon
Tropiikin ravintola Mangon perehdyttämisosio. Kokonaisuudessaan perehdyttämisopas on liiketaloudellisesti
ja laadullisesti välttämätön ravintola-osaston toiminnan kannalta.
Perehdyttäminen on uuden työtekijän tutustuttamista työpaikan toimintaan, tehtäviin, työolosuhteisiin,
työympäristöön ja henkilöstöön suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Perehdyttäminen edistää
työn oppimista täydentämällä jo olemassa olevia tietoja ja taitoja. Perehdyttämisen avulla työn tulos
ja laatu paranevat, asenne työpaikkaa ja työtä kohtaan muodostuvat myönteisemmäksi ja virheet,
tapaturmat ja poissaolot vähenevät.
HC KuusamonTropiikin ravintola Mangosta puuttui varsinainen perehdyttämismateriaali. Työltä
haluttiin tämänhetkisiä tarpeita vastaavaa aineistoa, jota voidaan käyttää heti mm. uusien työssäoppijoiden
perehdyttämisessä. Keskeisimmiksi perehdyttämisen aiheiksi osoittautuivat organisaatio
ja henkilöstöasiat, työvuorokuvaukset, velvollisuudet, asiakasryhmät ja – palvelu.
Tutkimuksessa tulee esille, että perehdyttämiseen tulisi panostaa enemmän jo alkuvaiheessa, ennen
työässäoppimisjakson/ työsuhteen varsinaista alkamista. Ravintola-alalla perehdyttämisen
merkitys korostuu, koska ala on hyvin naisvaltainen ja sijaisten tarve erilaisten virkavapaiden ja
äitiyslomien myötä suuri.
Kuusamon Tropiikin ravintola Mangon perehdyttämismateriaali on nyt sähköisessä muodossa oleva
sekä nykyaikainen ja helppolukuinen. Ravintola-osaston tekemät päivitykset materiaaliin aloitetaan
vuonna 2007.