Sosiaalisen median raportointityökalu
Ollonen, Annika (2014)
Ollonen, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404275042
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus oli rakentaa sosiaalisen median raportointityökalu, joka koostaa mahdollisimman automatisoidusti kuukausiraportin yrityksen menestymisestä tietyssä sosiaalisen median kanavassa. Työkaluun liitettiin tässä versiossa sosiaalisen median kanavista ainoastaan Facebook, josta haettiin tietoja neljästä eri osa-alueesta: yhteisö, aktiivisuus, tavoittavuus ja käytetty mediabudjetti. Raporttiin tulevat mittarit valittiin huolellisesti siten, että ne kuvastavat mahdollisimman kokonaisvaltaisesti yrityksen menestystä.
Insinöörityön tilaaja on sosiaalisen median toimisto, joka tarjoaa asiakkailleen palveluita strategiaan, sisällöntuotantoon, mainontaan ja teknisiin sovelluksiin liittyen. Tilaaja halusi kehittää kokonaan uuden työkalun raportointiansa varten, koska se on tärkeä osa koko yrityksen toimintaa. Raportteja tehdään tällä hetkellä yhteensä noin 40 kuukaudessa. Näin ollen uusi työkalu tehostaa työntekijöiden ajankäyttöä ja lisäksi yhtenäistää asiakkaille lähteviä raportteja.
Raportointityökalu rakennettiin käyttäen selainpuolella HTML-, CSS-, JavaScript- ja jQuery-tekniikoita, joiden avulla koostettiin työkalun käyttöliittymä ja sen toiminnallisuus. Palvelinpuolella käytettiin PHP-ohjelmointikieltä ja MySQL-tietokantoja, joilla toteutettiin tietojen tallentaminen ja työkalun taustajärjestelmä. Taustajärjestelmään kuuluva tietojen haku suoritettiin Facebook-alustan ohjelmointirajapintojen (Graph API ja Ads API) kautta. Näitä tietoja hyödyntäen koostettiin raportti, joka on saatavilla sekä HTML- että PDF-muodossa. Insinöörityön tekoprosessin suurimpia ongelmia olivat HTML-muotoisen raportin muuntaminen PDF-tiedostoksi ja työkalun suorituskyvyn ja nopeuden parantaminen.
Tavoitteena oli saada aikaan selkeitä ja hyvännäköisiä raportteja, joiden teko onnistuu käyttäjiltä vaivattomasti. Päämäärä saavutettiin, ja tilaaja oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Raportointityökalu sisälsi kaikki suunnitteluvaiheessa toivotut ominaisuudet, ja se saatiin korjausten ansiosta toimimaan luotettavasti ja nopeasti. Aikaisemmin yhden raportin tekoon kului aikaa tunnista kolmeen tuntia, mutta nyt käyttäjä saa raportin perustiedot täytettyä keskimäärin alle 15 minuutissa ja valmis raportti on tämän jälkeen valmis parhaassa tapauksessa kymmenessä minuutissa.
Insinöörityön tilaaja on sosiaalisen median toimisto, joka tarjoaa asiakkailleen palveluita strategiaan, sisällöntuotantoon, mainontaan ja teknisiin sovelluksiin liittyen. Tilaaja halusi kehittää kokonaan uuden työkalun raportointiansa varten, koska se on tärkeä osa koko yrityksen toimintaa. Raportteja tehdään tällä hetkellä yhteensä noin 40 kuukaudessa. Näin ollen uusi työkalu tehostaa työntekijöiden ajankäyttöä ja lisäksi yhtenäistää asiakkaille lähteviä raportteja.
Raportointityökalu rakennettiin käyttäen selainpuolella HTML-, CSS-, JavaScript- ja jQuery-tekniikoita, joiden avulla koostettiin työkalun käyttöliittymä ja sen toiminnallisuus. Palvelinpuolella käytettiin PHP-ohjelmointikieltä ja MySQL-tietokantoja, joilla toteutettiin tietojen tallentaminen ja työkalun taustajärjestelmä. Taustajärjestelmään kuuluva tietojen haku suoritettiin Facebook-alustan ohjelmointirajapintojen (Graph API ja Ads API) kautta. Näitä tietoja hyödyntäen koostettiin raportti, joka on saatavilla sekä HTML- että PDF-muodossa. Insinöörityön tekoprosessin suurimpia ongelmia olivat HTML-muotoisen raportin muuntaminen PDF-tiedostoksi ja työkalun suorituskyvyn ja nopeuden parantaminen.
Tavoitteena oli saada aikaan selkeitä ja hyvännäköisiä raportteja, joiden teko onnistuu käyttäjiltä vaivattomasti. Päämäärä saavutettiin, ja tilaaja oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Raportointityökalu sisälsi kaikki suunnitteluvaiheessa toivotut ominaisuudet, ja se saatiin korjausten ansiosta toimimaan luotettavasti ja nopeasti. Aikaisemmin yhden raportin tekoon kului aikaa tunnista kolmeen tuntia, mutta nyt käyttäjä saa raportin perustiedot täytettyä keskimäärin alle 15 minuutissa ja valmis raportti on tämän jälkeen valmis parhaassa tapauksessa kymmenessä minuutissa.