Kehityskeskusteluprosessin käyttöönotto : case Accanto Systems Oy
Lemettinen, Hilla (2014)
Lemettinen, Hilla
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404214526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404214526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Accanto Systems Oy:lle toimiva kehityskeskusteluprosessi. Prosessi sisältää ohjeet työnantajalle tiedottamisen järjestämisestä, esimiehelle käytännön järjestelyistä ja keskusteluihin valmistautumisesta sekä tietenkin kehityskeskustelulomakkeen. Toimeksiantaja haluaa saada kehityskeskustelujen avulla enemmän suoraa ja rehellistä palautetta työntekijöiltään.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mitä kehityskeskustelut ovat, sen historiaa sekä mitä tavoitteita keskusteluilla on niin yrityksen, esimiehen kuin työntekijän näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin, mitä ongelmia keskusteluissa saattaa tulla ja miten niihin tulee valmistautua, jotta keskusteluista tulee mahdollisimman onnistuneet. Toisena näkökulmana käytiin tavoitteiden asettamista, asiaa pohdittiin organisaation ja työntekijän näkökulmasta ja miten tavoitteet voidaan yhteensovittaa. Lisäksi teoriassa käsiteltiin työhyvinvoinnin keskeisiä tekijöitä ja miten työhyvinvointia voidaan parantaa.
Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin esimiesten mielipiteitä kehityskeskusteluista. Tämän perusteella tekijä hahmotti paremmin tämän hetkisen lähtötilanteen. Sen avulla luotiin uusi kehityskeskustelulomake. Lisäksi tehtiin esimiehille ohjeet, mitä heidän tulee ottaa huomioon ennen kehityskeskustelun alkua ja mitä sen aikana. Ohjeiden avulla kehityskeskusteluista saadaan enemmän hyödyllistä tietoa.
Tulevaisuudessa yrityksen on tarkoitus ottaa käyttöön palkitsemisjärjestelmä. Kehityskeskustelulomaketta voidaan hyödyntää palkitsemisjärjestelmää tehdessä ja siinä sovittuja tavoitteita ja mittaristoa voidaan käyttää palkitsemisen apuna.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mitä kehityskeskustelut ovat, sen historiaa sekä mitä tavoitteita keskusteluilla on niin yrityksen, esimiehen kuin työntekijän näkökulmasta. Lisäksi käsiteltiin, mitä ongelmia keskusteluissa saattaa tulla ja miten niihin tulee valmistautua, jotta keskusteluista tulee mahdollisimman onnistuneet. Toisena näkökulmana käytiin tavoitteiden asettamista, asiaa pohdittiin organisaation ja työntekijän näkökulmasta ja miten tavoitteet voidaan yhteensovittaa. Lisäksi teoriassa käsiteltiin työhyvinvoinnin keskeisiä tekijöitä ja miten työhyvinvointia voidaan parantaa.
Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin esimiesten mielipiteitä kehityskeskusteluista. Tämän perusteella tekijä hahmotti paremmin tämän hetkisen lähtötilanteen. Sen avulla luotiin uusi kehityskeskustelulomake. Lisäksi tehtiin esimiehille ohjeet, mitä heidän tulee ottaa huomioon ennen kehityskeskustelun alkua ja mitä sen aikana. Ohjeiden avulla kehityskeskusteluista saadaan enemmän hyödyllistä tietoa.
Tulevaisuudessa yrityksen on tarkoitus ottaa käyttöön palkitsemisjärjestelmä. Kehityskeskustelulomaketta voidaan hyödyntää palkitsemisjärjestelmää tehdessä ja siinä sovittuja tavoitteita ja mittaristoa voidaan käyttää palkitsemisen apuna.