Virkistystoiminnan merkitys ikäihmisten päivittäisessä jaksamisessa Arvola-kodissa
Mikkonen, Anu; Romppainen, Riina (2006)
Mikkonen, Anu
Romppainen, Riina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051958
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää Kajaanin Ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan
järjestämän virkistystoiminnan merkitystä ikäihmisten toimintakykyyn. Tavoitteenamme on kehittää
Oppimisneuvolan virkistystoimintaa ja selvittää Arvola-kodin asukkaiden toiveita virkistystoiminnan
järjestämiseen jatkossa. Opinnäytetyön avulla selvitämme, miten Oppimisneuvolan järjestämä
virkistystoiminta on auttanut jaksamaan päivittäisissä toiminnoissa. Opinnäytetyömme lähtökohtana
ovat asukkaiden kokemukset virkistystoiminnasta ja sen vaikutuksista päivittäisessä jaksamisessa.
Opinnäytetyömme auttaa meitä tulevina terveydenhoitajina suunnittelemaan ikäihmisille monipuolista
toimintaa.
Tutkimustehtävämme ovat:
Miten Oppimisneuvolan järjestämä virkistystoiminta auttaa päivittäisessä jaksamisessa?
Millaista virkistystoimintaa asukkaat toivovat tulevaisuudessa Oppimisneuvolalta?
Keskeisenä lähtökohtana työssämme on terveys 2015 – kansanterveysohjelma. Työssämme
tarkastelemme myös fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Ikääntymisen näkökulmasta
olemme käsitelleet muistamista ja selviytymistä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus ja haastattelut olemme tehneet pienryhmähaastatteluna.
Haastattelimme Arvola-kodin asukkaita työharjoittelun aikana tammikuussa 2006. Aineiston keruun
jälkeen kirjoitimme loppuun teorian ja analysoimme tutkimusaineiston. Aineiston analyysin teimme
induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tämän jälkeen kokosimme saadut tulokset, johtopäätökset ja
luotettavuuden sekä pohdinnan kirjalliseen muotoon.
Tutkimuksestamme selvisi, että virkistystoiminta on vaikuttanut myönteisesti ikäihmisten psyykkiseen ja
sosiaaliseen toimintakykyyn.
järjestämän virkistystoiminnan merkitystä ikäihmisten toimintakykyyn. Tavoitteenamme on kehittää
Oppimisneuvolan virkistystoimintaa ja selvittää Arvola-kodin asukkaiden toiveita virkistystoiminnan
järjestämiseen jatkossa. Opinnäytetyön avulla selvitämme, miten Oppimisneuvolan järjestämä
virkistystoiminta on auttanut jaksamaan päivittäisissä toiminnoissa. Opinnäytetyömme lähtökohtana
ovat asukkaiden kokemukset virkistystoiminnasta ja sen vaikutuksista päivittäisessä jaksamisessa.
Opinnäytetyömme auttaa meitä tulevina terveydenhoitajina suunnittelemaan ikäihmisille monipuolista
toimintaa.
Tutkimustehtävämme ovat:
Miten Oppimisneuvolan järjestämä virkistystoiminta auttaa päivittäisessä jaksamisessa?
Millaista virkistystoimintaa asukkaat toivovat tulevaisuudessa Oppimisneuvolalta?
Keskeisenä lähtökohtana työssämme on terveys 2015 – kansanterveysohjelma. Työssämme
tarkastelemme myös fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. Ikääntymisen näkökulmasta
olemme käsitelleet muistamista ja selviytymistä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus ja haastattelut olemme tehneet pienryhmähaastatteluna.
Haastattelimme Arvola-kodin asukkaita työharjoittelun aikana tammikuussa 2006. Aineiston keruun
jälkeen kirjoitimme loppuun teorian ja analysoimme tutkimusaineiston. Aineiston analyysin teimme
induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tämän jälkeen kokosimme saadut tulokset, johtopäätökset ja
luotettavuuden sekä pohdinnan kirjalliseen muotoon.
Tutkimuksestamme selvisi, että virkistystoiminta on vaikuttanut myönteisesti ikäihmisten psyykkiseen ja
sosiaaliseen toimintakykyyn.