KENTÄN TOTEUTUS 2.5D VIDEOPELISSÄ
Nuuttila, Henri (2014)
Nuuttila, Henri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285113
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kenttäsuunnittelua ja sisällöntuottamista sivultakuvattuun 2.5D videopeliin. Produktiivinen osa sisältää pelikentän sisältämien 3D-objektien mal-lintamisen, teksturoimisen ja niiden varsinaisen kokoamisen pelimoottorissa. Pelituo-tanto toteuttiin ryhmätyönä, missä tämän opinnäytetyön käsittelemän kenttäsuunnitte-lun osa-alueet olivat yhden henkilön vastuualueena. Projekti sai alkunsa alunperin osana pelituotanto-opintoja.
Kirjallinen teoriaosuus käsittelee yleisesti videopelien kenttäsuunnittelua, 3D-mallinnusta ja grafiikkaa, modulaarista suunnittelua sekä pelimoottoreita. Teorian kautta analysoidaan ja avataan, mitä on hyvä peli- ja kenttäsuunnittelu. Lisäksi käy-dään läpi pelituotannolle tärkeitä yksityiskohtia, kuten teksturoimista, valojen ja varjo-jen käyttöä sekä kameroita peleissä.
Kirjallisessa produktiivisen osion raportoinnissa kerrotaan miten teoriaa on sovellettu käytännössä itse projektiin. Lisäksi on käytännön esimerkkejä ja huomioita pelikentän sisällön tuottamisesta ja kehittämisestä.
Lopuksi käydään yhteenvetona pohdintaa opinnäytetyön ja peliprojektin tekemisestä sekä onnistumisesta. Lisäksi peilataan tehtyä työtä siihen mitä on opittu ja mihin am-matillisetvalmiudet pelialalla sisällöntuottajana ovat kehittyneet.
Kirjallinen teoriaosuus käsittelee yleisesti videopelien kenttäsuunnittelua, 3D-mallinnusta ja grafiikkaa, modulaarista suunnittelua sekä pelimoottoreita. Teorian kautta analysoidaan ja avataan, mitä on hyvä peli- ja kenttäsuunnittelu. Lisäksi käy-dään läpi pelituotannolle tärkeitä yksityiskohtia, kuten teksturoimista, valojen ja varjo-jen käyttöä sekä kameroita peleissä.
Kirjallisessa produktiivisen osion raportoinnissa kerrotaan miten teoriaa on sovellettu käytännössä itse projektiin. Lisäksi on käytännön esimerkkejä ja huomioita pelikentän sisällön tuottamisesta ja kehittämisestä.
Lopuksi käydään yhteenvetona pohdintaa opinnäytetyön ja peliprojektin tekemisestä sekä onnistumisesta. Lisäksi peilataan tehtyä työtä siihen mitä on opittu ja mihin am-matillisetvalmiudet pelialalla sisällöntuottajana ovat kehittyneet.