Konsultointiyrityksen uusi visuaalinen ilme
Puntila, Hanna (2014)
Puntila, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285110
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda yli 20 vuotta vanhalle IT-alan konsultointiyritykselle uusi visuaalinen ilme vastaamaan tämän hetken toimintaa. Suunnittelutyön pohjana pidettiin vanhan visuaalisen ilmeen värimaailmaa asiakasyrityksen toivomuksesta. Värien merkityksiä ja värien psykologiaa tutkimalla kävi ilmi, että juuri se väri, jonka yritys kokee omakseen, viestii yrityksen toiminnasta parhaiten vielä tänäkin päivänä.
Kaikilla yrityksillä on visuaalinen identiteetti, joka on osa yrityksen strategiaa. Kun yrityksen strategia on vähitellen ajan myötä muuttunut, on visuaalisen identiteetinkin muututtava. Visuaalinen identiteetti ilmenee konkreettisesti visuaalisena ilmeenä, joka on osa koko yrityskuvaa ja vaikuttaa myös sitä kautta yrityksen maineeseen ja imagoon. Insinöörityössä visuaalinen ilme käsittää yrityksen logon, värimaailman, käyntikortit ja kotisivut.
Uuden visuaalisen ilmeen toteutus aloitettiin voimassa olevan visuaalisen ilmeen analysoinnilla, jonka avulla saatiin selville sen vahvuudet ja puutteet. Uuteen väripalettiin valittiin yrityksen suosiman violetin lisäksi kaksi eri harmaan sävyä tukemaan pääväriä ja pehmentämään violetin ja valkoisen taustan kovaa kontrastia. Uusi logo ja käyntikortit syntyivät idean pohjalta, jossa uuden ilmeen perusajatuksena on yhteistyö ja asiantuntevuus.
Uusien kotisivujen suunnittelu aloitettiin värivalintojen ja logon suunnittelun jälkeen. Kotisivut ovat yksi tärkeimmistä yritysten välisen markkinoinnin välineistä, ja nykyään suurin osa asiakkaista löytää etsimänsä hakukoneiden avulla. Kotisivujen tekninen toteutus ulkoistettiin alan osaajalle.
Uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu on monimuotoinen prosessi, ja se vaatii paljon taustatyötä ja kaikkien visuaalisen ilmeen osa-alueiden huomioon ottamisen. Tämän projektin onnistuminen vaati hyvää yhteistyökykyä yrityksen omistajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan henkilön kanssa. Lopputulos oli asiakkaan mukaan erittäin onnistunut.
Kaikilla yrityksillä on visuaalinen identiteetti, joka on osa yrityksen strategiaa. Kun yrityksen strategia on vähitellen ajan myötä muuttunut, on visuaalisen identiteetinkin muututtava. Visuaalinen identiteetti ilmenee konkreettisesti visuaalisena ilmeenä, joka on osa koko yrityskuvaa ja vaikuttaa myös sitä kautta yrityksen maineeseen ja imagoon. Insinöörityössä visuaalinen ilme käsittää yrityksen logon, värimaailman, käyntikortit ja kotisivut.
Uuden visuaalisen ilmeen toteutus aloitettiin voimassa olevan visuaalisen ilmeen analysoinnilla, jonka avulla saatiin selville sen vahvuudet ja puutteet. Uuteen väripalettiin valittiin yrityksen suosiman violetin lisäksi kaksi eri harmaan sävyä tukemaan pääväriä ja pehmentämään violetin ja valkoisen taustan kovaa kontrastia. Uusi logo ja käyntikortit syntyivät idean pohjalta, jossa uuden ilmeen perusajatuksena on yhteistyö ja asiantuntevuus.
Uusien kotisivujen suunnittelu aloitettiin värivalintojen ja logon suunnittelun jälkeen. Kotisivut ovat yksi tärkeimmistä yritysten välisen markkinoinnin välineistä, ja nykyään suurin osa asiakkaista löytää etsimänsä hakukoneiden avulla. Kotisivujen tekninen toteutus ulkoistettiin alan osaajalle.
Uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu on monimuotoinen prosessi, ja se vaatii paljon taustatyötä ja kaikkien visuaalisen ilmeen osa-alueiden huomioon ottamisen. Tämän projektin onnistuminen vaati hyvää yhteistyökykyä yrityksen omistajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan henkilön kanssa. Lopputulos oli asiakkaan mukaan erittäin onnistunut.