Opetussuunnitelman laadinta osaamislähtöisestä näkökulmasta : Turvallisuusala / Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Humalajoki, Jarmo (2014)
Humalajoki, Jarmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285200
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni aiheena on luoda Keski-Pohjanmaan ammattiopistoon turvallisuusalalle opetussuunnitelma. Kehittämishankkeen aiheen valitsin siksi, koska Keski-Pohjanmaan ammattiopiston turvallisuusalalla ei tuolloin vielä ollut opetussuunnitelmaa, joten aihevalinta oli hyvin ajankohtainen ja merkityksellinen. Tavoitteena oli luoda opiskelijalähtöinen ja joustava opetussuunnitelma, jossa huomioidaan yksilölliset opintopolut. Lisäksi tavoitteena oli, että opetussuunnitelma palvelee mahdollisimman hyvin työelämän muuttuvia tarpeita.
Opetussuunnitelma on yksi keskeisimmistä opettajan työvälineistä. Opetussuunnitelman hyödyntämisessä on paljon eroja ja vaihtelevuutta, vaikka sen pitäisi olla jokaisen opettajan työn perusta ja ohjaava punainen lanka. Haasteena opetussuunnitelman laadinnassa on saada opetussuunnitelma palvelemaan opiskelijoita mahdollisimman hyvin, niin että se on ymmärrettävässä ja hyödynnettävässä muodossa. Opetussuunnitelmat tulisi saada myös nykyistä helpommin, nopeammin ja joustavammin uusiutuviksi.
Opetussuunnitelma on yksi keskeisimmistä opettajan työvälineistä. Opetussuunnitelman hyödyntämisessä on paljon eroja ja vaihtelevuutta, vaikka sen pitäisi olla jokaisen opettajan työn perusta ja ohjaava punainen lanka. Haasteena opetussuunnitelman laadinnassa on saada opetussuunnitelma palvelemaan opiskelijoita mahdollisimman hyvin, niin että se on ymmärrettävässä ja hyödynnettävässä muodossa. Opetussuunnitelmat tulisi saada myös nykyistä helpommin, nopeammin ja joustavammin uusiutuviksi.