Uutta pontta työn kehittämiseen : toimintakäsikirja Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodille
Komulainen, Petri (2014)
Komulainen, Petri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224586
Tiivistelmä
Komulainen, Petri. Uutta pontta työn kehittämiseen. Toimintakäsikirja Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodille. Kevät 2014, 96 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ilman huoltajaa Suomeen tulleita alaikäisiä turva-paikanhakijoita vastaanottavalle ja majoittavalle Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodille selkeä ja helppokäyttöinen toimintakäsikirja. Sen tarkoituksena olisi toimia kirjallisena pohjana ja käytännön ohjeistuksena Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodissa tehtävästä työstä, antaa yksikön johtajalle uusi menetelmä johtamiseen, lisätä yksikössä tehtävän työn läpinäkyvyyttä yhteistyökumppaneille ja toimia kattavana perehdytyskansiona.
Toimintakäsikirja julkaistiin Espoon kaupungin sähköisessä SharePoint-ryhmätyötilassa joulukuussa 2013. Toimintakäsikirjan lähdemateriaalina käytettiin luotettavia aiempia tutkimuksia, koulutustilaisuuksia ja henkilökohtaisia tiedonantoja.
Toimintakäsikirjan sisältöinä oli esipuhe, toimintaympäristöjen, -periaatteiden ja strategioiden kuvaus, vastaanotto- ja kotouttamistoiminta, johtaminen, mittaaminen ja tulokset, ohjeistukset ja lomakkeet sekä keskeinen sanasto ja käsitteet. Lisäksi toimintakäsikirjaan liitettiin vuoden 2013 työhyvinvointiohjelma.
Espoon ryhmä- ja perheryhmän johtajan ja johtoryhmän arviot toimintakäsikirjasta olivat myönteisiä. Toimintakäsikirjan nähtiin vastaavan sille asetettuihin kriteereihin eli selkeyteen, kattavuuteen ja helppokäyttöisyyteen. Palautekyselyssä oli mukana viisi arviointikysymystä, ja vastaukset kerättiin sähköpostitse Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodin johtajalta.
Toimintakäsikirjan arvioinnissa työntekijöiden ääni jäi vähäiseksi, joten arviot voitiin nähdä vain suuntaa-antavina. Toiveen toimintakäsikirjan päivittäisestä käytöstä voitiin kuitenkin arvioida toteutuvan ainakin tietyssä määrin, sillä päivityksiä oli jo tehty ja perehdyttämiseenkin toimintakäsikirjaa oli sen julkistamisen jälkeen käytetty.
Asiasanat: turvapaikanhakijat, pakolaiset, lapset, alaikäiset, ryhmäkodit, kehittäminen
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ilman huoltajaa Suomeen tulleita alaikäisiä turva-paikanhakijoita vastaanottavalle ja majoittavalle Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodille selkeä ja helppokäyttöinen toimintakäsikirja. Sen tarkoituksena olisi toimia kirjallisena pohjana ja käytännön ohjeistuksena Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodissa tehtävästä työstä, antaa yksikön johtajalle uusi menetelmä johtamiseen, lisätä yksikössä tehtävän työn läpinäkyvyyttä yhteistyökumppaneille ja toimia kattavana perehdytyskansiona.
Toimintakäsikirja julkaistiin Espoon kaupungin sähköisessä SharePoint-ryhmätyötilassa joulukuussa 2013. Toimintakäsikirjan lähdemateriaalina käytettiin luotettavia aiempia tutkimuksia, koulutustilaisuuksia ja henkilökohtaisia tiedonantoja.
Toimintakäsikirjan sisältöinä oli esipuhe, toimintaympäristöjen, -periaatteiden ja strategioiden kuvaus, vastaanotto- ja kotouttamistoiminta, johtaminen, mittaaminen ja tulokset, ohjeistukset ja lomakkeet sekä keskeinen sanasto ja käsitteet. Lisäksi toimintakäsikirjaan liitettiin vuoden 2013 työhyvinvointiohjelma.
Espoon ryhmä- ja perheryhmän johtajan ja johtoryhmän arviot toimintakäsikirjasta olivat myönteisiä. Toimintakäsikirjan nähtiin vastaavan sille asetettuihin kriteereihin eli selkeyteen, kattavuuteen ja helppokäyttöisyyteen. Palautekyselyssä oli mukana viisi arviointikysymystä, ja vastaukset kerättiin sähköpostitse Espoon ryhmä- ja perheryhmäkodin johtajalta.
Toimintakäsikirjan arvioinnissa työntekijöiden ääni jäi vähäiseksi, joten arviot voitiin nähdä vain suuntaa-antavina. Toiveen toimintakäsikirjan päivittäisestä käytöstä voitiin kuitenkin arvioida toteutuvan ainakin tietyssä määrin, sillä päivityksiä oli jo tehty ja perehdyttämiseenkin toimintakäsikirjaa oli sen julkistamisen jälkeen käytetty.
Asiasanat: turvapaikanhakijat, pakolaiset, lapset, alaikäiset, ryhmäkodit, kehittäminen