Röntgenhoitajien kokemuksia mammografiaosaamisesta
Turkulainen, Minna; Varjoranta, Suvi (2014)
Turkulainen, Minna
Varjoranta, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295285
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin röntgenhoitajien kokemuksia siitä, millaista osaamista röntgenhoitaja tarvitsee työs-kennellessään mammografiatutkimuksissa ja kuinka mammografiaosaamista voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyväksi työelämässä ja kouluissa suunni-teltaessa mammografiakoulutusta. Suurten ikäluokkien vanhetessa rintasyöpäseulontojen ja osaavan henkilökunnan merkitys kasvaa. Mammografiatutkimus on rintojen pääasiallinen kuvantamismenetelmä ja yleisin käytetty tapa diagnosoida rintasyöpää. Röntgenhoitaja työskentelee mammografiatutki-muksissa sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää. Opinnäytetyötämme varten haastattelimme neljää röntgenhoitajaa pääkaupunkiseudun terveydenhuollon julki-selta ja yksityiseltä sektorilta. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että mammografiatutkimuksissa tarvitaan laaja-alaista ja monipuolista osaamista. Mammografiatutkimukseen sisältyy itse kuvauksen lisäksi useita erilaisia toimenpiteitä. Tutkimukseen ei kuulu pelkästään rintojen kuvaus, vaan se on monipuolinen kokonaisuus johon liittyy mahdollisten toimenpiteiden lisäksi myös poti-laan kokonaisvaltainen huomioiminen. Mammografiatutkimuksissa tärkeimpiä osaamisalueita ovat tekninen osaaminen, vuorovai-kutustaidot, säteilysuojelu ja optimointi, laadunvarmistus, kuvanlaadun arviointi ja anato-mian tuntemus sekä toimenpiteissä taidot työskennellä steriilisti ja käsitellä näytteitä. Röntgenhoitajan odotetaan tutkimustilanteessa olevan rauhallinen ja toimivan potilaan tukena. Tutkimustulosten perusteella mammografiakoulutusta tulisi kehittää jo ammattikor-keakoulutasolla. Tämänhetkisen opetuksen taso koettiin kohtalaiseksi. Työelämässä kou-lutusta voi kehittää työpaikkojen järjestämillä lisäkoulutuksilla sekä röntgenosaston sisällä tehtävillä itsearvioinneilla.